Daniel Johnsson, projektledare på I am Home

Möt Daniel, en av I am Homes projektledare

Vi är en organisation med ett brinnande engagemang för utvecklingen av framtidens bostäder. Vi har tillsammans många års erfarenhet av att driva projekt i alla storlekar och har en gemensam passion för att förändra branschen. Vi vill skapa bättre förutsättningar för livsglädje och en enklare vardag för såväl fastighetsägare och de som kommer att bo i våra projekt.

I dagens inlägg kommer ni att få träffa Daniel Johnsson, projektledare på I am Home.

Vem är du och vad är din roll på I am Home?

- Mitt namn är Daniel Johnsson, en halvburdus pragmatisk Malmöpåg med en stor portion humor som alltid siktar framåt. Jag jobbar som projektledare och utgår från vår Malmöfilial. Det är mitt uppdrag att driva våra projekt från start till mål.

Berätta om ditt arbete som bidrar till att I am Home byggstartar 1723 lägenheter.

- Vårt team är ett prestigelöst och lösningsorienterat arbetslag som tar sig an alla de utmaningar som kommer med att projektutveckla en volym som denna. Med våra samlade engagemang, flexibilitet och innovationsrikedom tar vi oss an dessa för att leverera mesta möjliga värde till kunden. Jag är väldigt tacksam över att vara en del av detta initiativtagande team, vi rundar och hoppar över utmaningarna stora som små. Av de 1723 lägenheter som byggstartas ansvarar jag för cirka 480. Lägenheterna är fördelade över två projekt, ett i Halmstad och ett i Malmö.

- Jag har arbetet med de tidiga skedena i dessa projekt sedan min start i I am Home sommaren 2019. Det har innefattat bland annat kalkyleringsarbeten, kontakt med myndigheter och kommun samt framtagande och sammanställande av bygglovshandlingar. Det har även innefattat omfattande FFUarbete och upphandlingar.

Berätta kort om de projekt som innefattas av denna storsatsning.

- I projektet Bonden har grundarbetet påbörjats och vi kan se tydliga framsteg. Vi har gått från planerings- och förberedelsestadiet till produktions- och byggledningsstadiet av projektet. Bonden ligger i Halmstad och består av cirka 180 lägenheter i ett urbant läge. Lägenheterna kommer att upplåtas som hyresrätter av Rikshem. Projektet innefattar även kommersiella lokaler vilket kommer ge ytterligare liv och rörelse runt fastigheten.

- I Malmöprojektet befinner vi oss i planerings- och förberedelsestadiet där vi är i början av ett omfattande saneringsarbete. Fastigheten är belägen i Norra Sorgenfri, ett område i förändring från ett gammalt industriområde till en mångsidig stadsdel, centralt beläget i Malmö. Här kommer vi att utveckla cirka 300 lägenheter som kommer att upplåtas som hyresrätter.

Vad är unikt med dessa projekt?

- Visionen för Bonden är att omprogrammera det tidigare industrikvarteret med tre nyckelfunktioner; kommersiella lokaler i de mest urbana lägena, kvadratsmarta hyresbostäder och en grönskande innergård. Projektets läge med närhet till det mesta i staden gör cykeln till det självklara färdmedlet. Därför är Bonden en välplanerad och cykelanpassad fastighet med rymliga cykelparkeringar, trygga och upplysta cykelförråd med faciliteter som bidrar till att underlätta vardagen för såväl fastighetsägare som hyresgäster.

- I Malmöprojektet har vi planerat för omfattande mobilitetsprogram som innefattar exempelvis bil- och cykelpool och möjlighet till säkra leveranser av varor direkt in i lägenheten. Detta kommer att underlätta vardagen för den framtida hyresgästen samtidigt som det bidra till en hållbar morgondag.

- I alla våra projekt jobbar vi aktivt för att skapa bästa möjliga värde mot tagaren av projektet. Genom vår goda kännedom om marknaden, tagaren och dess kunder kan vi skapa fastigheter med höga driftnetton utan att göra detta på bekostnad av vare sig kvalitét eller de framtida hyresgästerna. Vi utvecklar bostäder som tillgodoser såväl fastighetsägarens som hyresgästens behov och önskemål. Genom att ta projektets unika värden och förutsättningar med i beräkningarna kan vi skapa fastigheter med positiva mervärden för hela utvecklingskedjan. Det är detta som jag tycker är roligast med att jobba på I am Home.

Vill du diskutera något av Daniels projekt eller har du kanske intressanta samarbeten i åtanke? Kontakta då Daniel, daniel@iamhome.se