Foto: Fastigheten Vedbo Västerås

Nyhet -

I am Homes projekt i Vedbo, Västerås nomineras till Sveriges vackraste nyproduktion 2023

I am Home, byggherre och projektutvecklare av flerbostadshus, utvecklar nu ett hyresbostadsprojekt i Vedbo, Västerås, som glädjande har nominerats till Sveriges vackraste nyproduktion 2023.

I dagarna har du möjlighet att rösta fram Sveriges vackraste nyproduktion 2023, en tävling som Arkitektupproret utlyser årligen. I år har 12 byggnader nominerats och en av dessa är I am Homes projekt i Vedbo, en stadsdel nordväst om centrala Västerås. Projektet består av sex byggnader i vackert samspel för trygga mötesplatser som ansluter till den omgivande naturmiljön. Med projektet vill I am Home skapa livsglädje åt de boende. Det omfattar 252 lägenheter, flertalet med balkong eller uteplats. Fasaden varieras mellan puts och skiffer och med enkla profiler har ett livfullt tak formats.

- Vi ville skapa ett alternativ till de mer urbana miljöerna i centrala Västerås, hem med goda kvalitéer där de boende ska uppleva livsglädje. För I am Home handlar det om funktion, trygghet och gestaltning. Vi är mycket nöjda med projektet som är framarbetat tillsammans med E/S-A Arkitekter och i samarbetet med Rikshem som kommer att ta över fastigheten för förvaltning under sommaren. Vi hoppas fler med oss uppskattar projektet och röstar fram Vedbo som årets vackraste nyproduktion.

Arkitektupproret skriver i sin nominering att ”I stadsdelen Eriksborg, ungefär 5 km norr om Västerås, har byggbolaget I am Home i samarbete med E/S-A Arkitekter och Rikshem utvecklat dessa moderna hyreshus vars utformning flörtar med äldre arkitekturepoker. I am Home är härmed ett byggföretag som verkligen förtjänat sitt namn – dessa bostäder kommer nog att få många lyckliga hyresgäster att känna sig hemma. Västerås stadskärna är utan tvekan en av landets mest förstörda, liksom Gävle och Göteborg misshandlades staden brutalt under de rivningsivrande arkitekternas och byggherrarnas skräckvälde under 50-och 60-talen. Därför är det ett extra stort nöje att just i denna stad se ett projekt som föregår med gott exempel på alla sätt och vis.”

Omröstningen finner du här; https://www.arkitekturupproret.se/2023/02/06/rosta-fram-fin-priset-2023-utse-2022-ars-vackraste-nyproduktion/