Kommunicera på rätt sätt och till rätt målgrupp.

Fånga uppmärksamheten och nå ut med ditt varumärke!

Aldrig tidigare har varumärkesbyggande varit viktigare än vad det är i dag. Samtidigt gör det växande bruset att det är svårare än någonsin att nå ut med sitt varumärke.

Digitaliseringen har medfört nya möjligheter för marknadsföring. För att nå ut krävs därför kreativa och noggrant genomarbetade insatser. I Am Content är en contentbyrå inriktad på just denna typ av lösningar. Genom insatser inom kommunikation, PR och SEO positionerar du dig längre fram dina konkurrenter.

Vilken är din målgrupp?

Det viktigaste innan man väljer kommunikationsinsats är att veta vilka ens målgrupp är. För att ta reda på detta finns två huvudsakliga frågor att ställa sig. Vilka behöver jag nå? Och hur når jag dem? Det är i dag en omöjlighet att nå alla med sin kommunikation. Genom att rikta in sig mot en specifik grupp och anpassa innehållet efter deras behov kommer kommunikationen få större genomslagskraft.

Att välja rätt kanal

När målgruppen identifierats är det dags att välja kanal. Valet av kanal att publicera sig i ska givetvis baseras på var målgruppen befinner sig, men också på vad som ska kommuniceras. Olika typer av innehåll passar i olika typer av kanaler. Det finns de traditionella kanalerna, som till exempel företagets hemsida, Facebook eller i tidningen. För att få större uppmärksamhet kan det i denna fas vara en god idé att tänka utanför boxen.

Vad gäller SEO är kanalen en webbplats och kommunikationsinsatsen består i skriven text. Målgruppsanpassningen i detta fall består dels av vilket ämne texten handlar om, men också vilka sökord som ska optimeras efter.

Utforma kommunikationen

När målgruppen är identifierad och kanalen är vald är det dags att bli kreativ. Vad ska sägas och hur ska det sägas? I denna fas sätts kreativiteten på prov då det gäller att skapa unikt innehåll. Den viktigaste frågan att ställa sig lyder: hur kan jag stå ut från mängden?

Utvärdera insatsen

Den viktigaste delen i en kommunikationsprocess kommer efter att insatsen är gjord – nämligen utvärderingen. Vad gav insatsen för resultat? Hur kan vi göra för att uppnå ett ännu bättre resultat nästa gång?

Resultatet mäts på olika sätt beroende på vad som var kommunikationens primära mål. Det finns de insatser vars resultat är enklare att mäta, till exempel kan resultatet finnas i ökade intäkter, och de insatser vars resultat är svårare att mäta.

SEO är ett av de områdena där det svart på vitt finns ett tydligt resultat. Ökade antalet organiska besökare till hemsidan? Det är det enda som räknas.