Marketing automation är en stor trend inom marknadsföring.

Stort intresse för marketing automation

Marknadsföring är en direkt avgörande del i ett företags utveckling. Ineffektiv marknadsföring kan innebära stora uteblivna intäkter. De traditionella metoderna kan stundtals vara just ineffektiva, vilket lett till ett stort intresse för alternativa tillvägagångssätt.

Dagens marknadsförare lägger enorma mängder tid och kraft på att generera leads och kunder. Marknadsföraren sträcker sig ut till massvis av personer i syfte att sälja, men att nå ut till så många som möjligt är sällan ett effektivt koncept. För att öka konverteringsgraden krävs att man riktar sig mot de personer som faktiskt har ett intresse av företaget, produkten eller tjänsten.

Automatisera marknadsföringen

Att identifiera relevanta leads och att förvandla dessa till köpande kunder behöver inte längre vara en tids- och energikrävande process. Dagens teknik har gjort att marknadsförare med enklare metoder kan uppnå ett bättre resultat. Med marketing automation kan hela marknadsföringsprocessen automatiseras, från att generera leads till att få till ett avslut.

Denna metod har på senare år fått ett stort genomslag och allt fler företag väljer att använda sig av automatiserad marknadsföring. Metoden är dels tidseffektiv, men i och med att man slipper lägga pengar på exempelvis sponsrade inlägg som riskerar att träffa fel är metoden även en kostnadseffektiv sådan.

Så fungerar marketing automation

Marketing automation bygger på att företaget har en hemsida som lockar besökare. Hemsidans innehåll måste vara tillräckligt relevant och intressant för att besökaren ska känna sig villig att ge någonting i utbyte för att ta del av viss information. Exempelvis kan en besökare behöva uppge sin mailadress och svara på några frågor för att kunna komma åt en lockande artikel. Där inleds processen för marketing automation.

Det finns flertalet olika verktyg för marketing automation som kan samla in mailadress och övrig information om besökaren och dennes beteendemönster, så som länkklick och nerladdningar. Informationen kartlägger besökarens syfte och intressen. Detta gör att man tidseffektivt identifierar vilka marknadsföringen ska rikta sig till.

Sedan kan man med hjälp av mailadressen man tillskansat sig nå ut direkt till sitt lead med ett erbjudande som är anpassat efter just denna persons intressen och behov. Dessa mail och erbjudanden bör förberedas på förhand utifrån de tänkbara scenarion som kan uppstå.

En personlig säljprocess

Ofta räcker det inte bara med ett mailerbjudande för att ett lead ska bli redo att genomföra ett köp. Ju mer relevant information och erbjudanden marknadsföraren kan bistå med, desto mer engagerad kommer leadet bli. När ens lead anses vara redo för ett köp kan verktyget för marketing automation skicka en notis om att det är dags att sälja. Säljprocessen kommer nu vara betydligt smidigare. Säljaren vet precis vad kunden är ute efter och hur dennes behov kan mötas för att få till en affär.