Bild från Arabiska bokmässan i Malmö 2019.

Arabiska bokmässan blir digital

Den fjärde upplagan av Arabiska bokmässan i Malmö blir mestadels digital. Den 23 oktober till 7 november kommer besökare från hela världen att kunna träffa författare, delta i debatter och shoppa arabiska böcker på nätet.

Arabiska bokmässan i Malmö har arrangerats årligen sedan 2016 med visionen att vara en mötesplats för arabisk och svensk litteratur och kultur. Varje år har tusentals besökare strömmat till mässan som tidigare år har hållits på Amiralen i Malmö.

På grund av coronapandemin kunde 2020 års bokmässa inte arrangeras i april som planerat. I stället kommer den att äga rum den 23 oktober till 7 november. Under två veckors tid bjuder mässan på flera fysiska evenemang på Malmös bibliotek och andra platser i staden. Men det mesta av programutbudet kommer att sändas digitalt på arabiskabokmassan.se, en sajt som nu är under uppbyggnad. Förutom livesända författarsamtal, föreläsningar och debatter kommer man att kunna shoppa böcker och prata med förläggare och föreningar.

– Tjusningen med en bokmässa är att det är en samlingsplats där man kan prata spontant med andra som är intresserade av litteratur och upptäcka böcker och författare som man inte hört talas om. Det ska vi möjliggöra även digitalt, säger Mounira Alshab, presstalesperson för Arabiska Bokmässan i Malmö.

Årets bokmässa arrangeras i samarbete med Malmö Stadsbibliotek, Studieförbundet Ibn Rushd och Skånska Akademien, och möjliggörs med stöd från Kulturförvaltningen Malmö Stad och Statens kulturråd.

– Från Ibn Rushds sida är vi glada att kunna medverka till det här evenemanget. För Malmös del är Arabiska bokmässan ett viktigt evenemang som främjar ett svensk-arabiskt kulturutbyte och bidrar till att fler kan medverka i det demokratiska samtalet, säger Malin Novén, distriktschef Ibn Rushd Södra.

Kontakt: Mounira Alshab, presstalesperson för Arabiska bokmässan. Telefon: 072-396 20 79. Mejl: PR@arabiskabokmassan.se