Mänskliga rättighetsdagarna 2018 hålls på Stockholmsmässan 15-17 november.

​Ibn Rushd på Mänskliga rättighetsdagarna 2018

Den 15-17 november går Mänskliga rättighetsdagarna 2018 av stapeln på Stockholmsmässan i Älvsjö. Studieförbundet Ibn Rushd är en av huvudarrangörerna till mässan och håller i flera spännande seminarier på temat ”Ett liv fritt från våld”.

Årligen samlar Mänskliga rättighetsdagarna flera tusen personer som jobbar med eller vill lära sig mer om de mänskliga rättigheterna. Arrangemanget startade år 2000 och hålls i olika städer varje år.

Årets tema, ”Ett liv fritt från våld”, fångas upp av flera hundra programpunkter. Studieförbundet Ibn Rushd arrangerar tre seminarier: ett om hedersförtryck, ett om de kränkningar som muslimska kvinnor utsätts för i vardagen och ett i spoken word-form om att tvingas göra våld på sin identitet.

– Vi är glada att kunna erbjuda ett så brett utbud av seminarier med tre helt olika ingångar till årets tema. Vi är även stolta över att kunna presentera fem fantastiska medverkande, varav flera med en global ingång, säger Mona Nechma, projektansvarig på Ibn Rushd.

Självfallet träffar du även Ibn Rushd på utställartorget.

Tre dagar, tre Ibn Rushd-seminarier

Torsdag 15 november 2018 kl 12.00-12.30:

Våld på min identitet – gratis miniseminarium med Nora Khalil och Sarah Ameziane

Vad innebär det att ständigt riskera diskriminering och trakasserier på grund av att man är den man är? Lyssna till de två spoken word-artisterna Nora Khalil och Sarah Ameziane med efterföljande samtal om rätten att leva ut hela sin identitet.

Fredag 16 november 14.30-15.30:

Threatened by the family – seminar in English with Shahin Asraf

Thousands of people live with oppression related to “honour”. Killing in the name of honour is the most discussed aspect of the phenomenon, but this is only one aspect of it. What is honour crime, or “patriarchal crimes against autonomy”? What is the potential role of faith-based partnerships in preventing and addressing honour crime?

Shahin Ashraf is global advocacy advisor for the international humanitarian organisation Islamic Relief Worldwide, with experience of fighting gender injustices in several countries. She will share with us a technical understanding of honour crime and the legislation around it. She will also talk about “Honour her”, Islamic Relief’s part in an annual global campaign against gender-based violence, which is part of a strategy to promote gender justice from an Islamic faith perspective.

Lördag 17 november kl 13-14:

Hate, threats and violence: A muslim woman’s everyday life – free seminar in English with Hajar El Jahidi and Mehek Muftee

Today, Muslim women throughout Sweden testify about hatred, violence and threats of violence. For many, different forms of harassment are a part of their everyday life. It happens on the bus, at work, in the store and has been common for a long time. What are the consequences of the frequent violence on Muslim women's freedom of movement? Furthermore, how is their self-esteem and mental health affected by constantly being the object of discussion of some journalists, debaters and politicians? What is being done today to counter this development? What does religious freedom mean in practice? Lastly, what is needed to ensure Muslim women's right to live a life free from violence?

The core of the discussion is the everyday life of Muslim women from a Swedish perspective but also within a broader European perspective. Participants are Hajar El Jahidi, European Forum of Muslim Women, and Mehek Muftee from Uppsala Universitet.

Ibn Rushd är ett ungt studieförbund med fokus på livsåskådning, mänskliga rättigheter och mångfald. Vi är ett av tio studieförbund i Sverige som får del av statsanslaget till folkbildningsorganisationer och erbjuder ett brett utbud av seminarier, studiecirklar och kulturarrangemang. Ibn Rushd tar aktivt ställning mot rasism och arbetar för förändring, förståelse och respekt.