Nytt studiematerial ska hjälpa vuxna utan skolbakgrund

Nytt studiematerial ska hjälpa vuxna utan skolbakgrund

Vuxna utan skolbakgrund har andra inlärningsförutsättningar jämfört med de som har haft möjlighet att gå i skolan som barn. Nu presenterar Ibn Rushd ett nytt material för cirkelledare och andra som möter deltagare som ännu inte kan läsa och skriva.

Under skoltiden lär man sig mer än att läsa och skriva. Man utökar exempelvis sitt ordförråd, utvecklar sitt abstrakta tänkande och tränar upp sitt arbetsminne. Har man då inte haft möjlighet att ett gå i skolan som barn har man heller inte kunnat utveckla dessa förmågor på samma sätt som andra.

– Det finns flera saker man behöver tänka på i mötet med vuxna med kort eller ingen skolbakgrund. I projektet har vi, utifrån de specifika inlärningsförutsättningarna, samlat fakta, metoder och övningar i en gedigen handbok, som stöd till att utforma innehållet i studiecirklar efter gruppen behov och förutsättningar, säger Anita Utterström, projektledare för det nationella projektet ”ALFA – Svenska för alla”, på studieförbundet Ibn Rushd:

– Vi har även kompetensutvecklat fler än 80 cirkelledare och andra som möter vuxna som är i början av sin läs- och skrivinlärning.

Flera studieförbund i samverkan

Projektet har varit ett samarbete mellan studieförbunden ABF, Bilda, Medborgarskolan, Sensus, Studiefrämjandet och Ibn Rushd, som även har varit projektägare. Det har finansierats med statsbidrag från Länsstyrelserna inom ramen för TIA, Tidiga insatser för asylsökande.

— Studieförbunden spelar en jätteviktig roll för nyanlända som väntar på besked om uppehållstillstånd. Vi erbjuder språkträning innan man har rätt till SFI genom statliga satsningar som ”Svenska från dag ett” och ”Vardagssvenska”. I det arbetet har vi märkt att det inte har funnits material och metoder för att möta vuxna som ännu inte kan läsa och skriva, därför tog vi initiativ till projektet. Handboken och utbildningen som tagits fram genom ”ALFA – Svenska för alla” fyller ett stort behov, säger Lamia Elamri, verksamhetschef på Ibn Rushd.

Handbok tillgänglig för nedladdning

I handboken, som är en del av projektresultatet, kan man exempelvis läsa om deltagarnas förutsättningar och cirkelledarens viktiga roll. Handboken är uppdelad i tre delar. En forsknings- och erfarenhetsbaserad faktadel med metoder och förslag på upplägg, och en övningsdel med tio teman och 105 övningar med fokus på muntligt lärande, som bygger på en pedagogisk modell där varje tema har en liknande struktur med återkommande moment. Den tredje delen är ett kopieringsunderlag med ord- och bildkort. Projektet har även utvecklat en särskild webbapp som komplement till övningarna i handboken. Med hjälp av webbappen kan deltagarna träna på ord och uttal i sina mobiler.

Materialet finns tillgängligt för gratis nedladdning på ibnrushd.se/alfa.

Vid frågor, kontakta Lamia Elamri, verksamhetschef på Ibn Rushd Studieförbund,
lamia.elamri@ibnrushd.se.