Alve Högman, förbundschef. Foto: Sanna Lindberg

Rasism i busstrafiken: arbetsgivaren struntar i arbetsmiljö och egen policy

Affischer i Skånetrafiken sprider oro bland busschaufförer och resenärer. Samtal med Skånetrafiken pekar på att arbetsgivaren sätter ekonomisk vinst före personalens arbetsmiljö menar Ibn Rushd Studieförbund.

- Alla ska kunna gå till jobbet utan att bli utsatta för diskriminering eller fördomar från sin egen arbetsgivare. Även muslimer. Här har Skånetrafiken frångått sin egen policy och värdegrund för att tjäna snabba pengar. Helt utan att göra någon riskbedömning för hur detta drabbar personalen, säger Alve Högman, förbundsrektor på Ibn Rushd Studieförbund.

Rasism är ett arbetsmiljöproblem.

Ändå tillåter arbetsgivare och politiker affischering med antimuslimsk rasism i Skånetrafiken
Busschafförer och medtrafikanter rapporterar att de upplever rädsla och obehag på grund av dessa budskap. Vissa känner oro för sin fysiska säkerhet då dessa budskap triggar igång en hotfull stämning som riskerar leda till stress, hot och våld. Att en busschaufför utsätts för hot och våld är inget nytt, det pekar flera rapporter på – samtidigt görs inte tillräckligt från arbetsgivaren och politiken för att förebygga problemen. Att godkänna den här typen av budskap på en arbetsplats riskerar att förvärra hotbilden mot personal, normalisera diskriminering och befästa fördomar menar Ibn Rushd.

Utöver detta bryter affischens budskap mot Skånetrafikens egna policy (riktlinjer för reklam) på två viktiga punkter. På Sverigedemokraternas affischer på Skånetrafikens bussar i Helsingborg står det: "Inga skattepengar till Ibn Rushd och islamister!

Budskapet är diskriminerande, befäster fördomar och är stötande mot en religiös minoritet. Ordet ”islamist” är ett vanligt förekommande skälsord för muslimer bland de som vill befästa fördomar om att den religiösa minoritet är ett hot mot Sverige. Liknande ord har använts historiskt för att befästa fördomar om andra samhällsgrupper.

Budskapet är därutöver vilseledande och misskrediterande. Ett studieförbund, Ibn Rushd, nämns och kopplas till islamism. Det är både misskrediterande och vilseledande då det saknar grund och är ett direkt utpekande som anspelar på att Ibn Rushds målgrupp är muslimer

Ibn Rushd står för ett Skåne för alla. Med folkbildning som verktyg gör vi det möjligt för människor att enskilt och i grupp utvecklas, stärkas i sin identitet och engagera sig i samhällsutvecklingen. Bland annat driver Ibn Rushd nätverket Kodex Malmö (https://www.kodexmalmo.com/). Ett "initiativ mot rasism och hat på gator, skolor, agendor och i styrelserum". Initiativet tog sin början som ett motstånd till antimuslimska och antisemitiska manifestationer i Malmö, i samband med Malmös internationella forum för hågkomst av Förintelsen och bekämpande av antisemitism 2021.

I e-postkorrespondens från Skånetrafiken menar Skånetrafiken att man inte behöver ta hänsyn till arbetsmiljö eller följa sin egen policy så länge man följer yttrandefrihetsgrundlagen och tryckfrihetsförordningen. En feltolkning som drabbar busschaufförerna, många själva troende och icke-vita, enligt Ibn Rushd.