Förbundschef Anna Waara kommenterar avslutad granskning

Studieförbundet Ibn rushd påkallar återbetalning

Uppdaterat: 2023-12-11 kl. 11:45

I samband med en uppmärksammad granskning utav SVT 2022 inledde Ibn rushd en intern granskning. I samband med den upptäcktes administrativa brister. Därför påkallar Ibn rushd på egen begäran en återbetalning. Ärendet är i och med detta avslutat och åtgärder har vidtagits.

I maj 2022 inledde Ibn Rushd en utredning mot bakgrund av att SVT:s Uppdrag granskning granskade så kallade "njutnings äktenskap"(även kallade tillfälliga äktenskap eller nyttoäktenskap och jämförbart med kristen förlovning), där det upptäcktes att det kan ha funnits personer som farit illa i några föreningar kopplat till shia-samfundet. Ibn Rushd identifierar själv i ordinarie granskning att delar av två förekommande studiematerial är potentiellt olämpliga och kan ha använts i övrig folkbildningsverksamhet. Utredningen resulterar bland annat i att Ibn Rushd avslutar Islamiska Shisamfundens medlemskap och att verksamheten stryks.

- Vår utredning har varit omfattande. Den resulterade i att vi avslutade samarbetet med ISS. Den 9 mars i år fick Ibn rushd en begäran från Folkbildningsrådet att komplettera vår utredning av ISS. Förfrågan gällde särskilt förekomsten av två studiematerial ”Islamic Laws” och ”Tarbayat Al Awalad fil-Islam”, meddelar Anna Waara, förbundschef på studieförbundet Ibn Rushd..

Studiematerialen pekas redan ut utav Ibn Rushd i den ordinarie granskningen men eftersom ISS uteslöts innan utredningen kom till ett slut så kunde aldrig granskningen av studiematerialet och dess användning slutföras. Däremot, efter egen intern kompletterande granskning under 2023 är Ibn Rushds efterföljande bedömning att materialen inte har använts på ett sådant sätt som strider mot Ibn Rushds värdegrund. Ibn Rushd är ett studieförbund som står upp för alla människors lika värde, oavsett religion, kön, sexuell läggning, funktionalitet eller hudfärg. Det framkommer även att studiematerialet kan utgöra så kallade religiösa urkunder för den shiaislamska gruppen och kan likställas med andra komplexa religiösa ursprungstexter så som Bibeln och Koranen.

-Vi är positiva till att Folkbildningsrådet landar i samma bedömning som vi när det gäller val av studiematerial. För oss är det viktigt att vilket studiematerial som helst ska kunna användas i en studiecirkel så länge folkbildningens principer tillämpas: kritiska förhållningssätt, mötet mellan olika perspektiv och människor, egen reflektion och en demokratisk grundsyn. Ingenting i vår interna granskning har visat på några sådana brister. Men tyvärr har allvarliga brister i dokumentationen framkommit i det löpande kvalitétsarbetet. Det innebär tyvärr att vi i dessa arrangemang inte tydligt kan belägga att vi levt upp till demokrativillkoren, säger Anna Waara.

I den kompletterande granskningen, en granskning utav 111 000 rader i studieförbundens gemensamma GUSTAV-system, upptäcktes då att det shiitiska studiematerialet använts i 46 arrangemang hos fem sunni-föreningar (0,04% utav Ibn Rushds verksamhet) i två distrikt under 2019-2021. I uppföljningsintervjuer med cirkelledarna har det i Ibn Rushds interna granskning framkommit att en målgruppsanpassning och deltagaranpassning har genomförts och att folkbildningens principer har tillämpats. Ibn Rushds bedömning är att verksamheten uppfyller kraven för statsbidrag och är omtyckt.

Ibn Rushd har dock inte kunnat belägga detta dokumentationsmässigt. Studieplanerna beskriver exempelvis inte hur materialet målgruppsanpassats, hur det deltagaranpassats eller hur folkbildningens principer tillämpats. Ibn rushd har i och med det upptäckt administrativa brister som behövde åtgärdas. Det har även förekommit fel i Ibn Ruhds nationella rapport till Folkbildningsrådet. Därför påkallar Ibn rushd den 27 oktober 2023 på eget intiativ att arrangemangen stryks och ett återkrav av utbetalat bidrag. I och med detta är den ordinarie granskningen och den kompletterande granskningen avslutade.

Ibn rushd är ett studieförbund med visionen att svenska muslimer ska vara en självklar del av det svenska samhället. Att samarbetet avslutades med ISS innebär inte slutet på samverkan mellan shia och sunni muslimer inom studieförbundet.

Läs mer om ibn rushd-pedagogik i barnverksamhet:

Folkbildningsrådets beslut:

Folkbildningsrådets har beslutat att Ibn Rushd ska återbetala statsbidrag om 146 900 kronor. Studieförbundet ska även inkomma med en åtgärdsplan i januari 2024.

Läs mer: https://folkbildningsradet.se/...