TV: ICAs snillrika idé

Snart fyller ICA 100 år. Affärsidén ”Fria handlare i samverkan” som skapades av Hakon Swenson för snart ett sekel sedan är fortfarande lika aktuell. Nu har vi på ICA-handlarnas Förbund gjort en film som på ett kärnfullt och roligt sätt berättar om vad ICA-idén går ut på.

Ett syfte med filmen är att hålla den snillrika idén levande, ett annat att sprida den.

– Vi ville illustrera ICA-idén på ett enkelt och lättillgängligt sätt. Rörlig bild är ett tacksamt media för just det ändamålet och vi landade i att göra en film med en humoristisk touch, säger Camilla Harrskog, ansvarig för digital information på ICA-handlarnas Förbund.

– Det blev en härlig film som på ett enkelt sätt berättar hur ICA fungerar. För oss känns det viktigt att vi når ut med den kunskapen och skapar en rättvis bild av våra handlare. Filmen illustrerar också ICAs tre grundvärderingar; enkelhet, entreprenörskap och engagemang på ett tydligt sätt. Att vi fick med välljudande Katarina Ewerlöf som röst blev en bonus, säger Camilla Harrskog.