Öppet brev till världens klimatministrar

Öppet brev till världens klimatministrar

På söndag inleds FN:s tjugosjunde klimatkonferens (COP27) i Sharm el-Sheikh, Egypten.

Om vi ska lyckas uppnå målen i Parisavtalet får världens ledare inte låta klimatarbetet stå tillbaka på den globala agendan. Framförallt måste COP27 resultera i stärkta nationella handlingsplaner som för tillbaka världen i riktning mot Parisavtalets centrala 1,5-gradersmål. Varje handlingsplan bör bygga på tydliga och realistiska planer för finansiering och utsläppsminskningar, vilket skapar tydlig vägledning för näringslivets investeringar i en framtid med nettonollutsläpp. För att bibehålla förtroendet för det internationella klimatsamarbetet måste givarländerna dessutom leva upp till löftet om att avsätta 100 miljarder dollar årligen till klimatfinansiering för de mest utsatta och sårbara länderna.

Det är innebörden av ett öppet brev som skickats från Internationella Handelskammarens (ICC) globale generalsekreterare John Denton. Brevet har tillställts Sverige miljö- och klimatminister Romina Pourmokhtari samt Sveriges chefsförhandlare i UNFCCC Mattias Frumerie.

ICC är näringslivets officiella fokalpunkt inom UNFCCC och vid FN:s klimatkonferenser. Rollen innebär bland annat att organisationen identifierar och föder in näringslivets prioriteringar inför och under konferensen, samt att man har möjlighet att ackreditera näringslivsrepresentanter till förhandlingarna. I Sverige bevakar det nationella ICC-kontoret, ICC Sverige, utvecklingen.

I brevet ställer sig Denton till förfogande för enskilda möten med samtliga klimatministrar.