Erik Belfrage tilldelas postumt Internationella Handelskammarens förtjänstmedalj

Fredagen den 31 mars, i samband med Internationella Handelskammarens (ICC), årsmöte och traditionsenliga högnivåseminarium, delar ICC Sveriges beskyddare H.M. Kung Carl XVI Gustaf postumt ut ICC:s förtjänstmedalj till Erik Belfrage. Medaljen delas ut ”för internationella insatser till gagn för näringslivet”.

I motiveringen betonas att Erik Belfrage (1946–2020) under sin karriär ”med en brinnande passion för att frihandel är den starkaste garanten och drivkraften för fred arbetat för att främja en öppen ekonomi, och för att förbättra företags möjligheter att göra hållbara internationella affärer.”

Erik Belfrage avled i sviterna av Covid-19 under 2020, men hade innan dess satt ett stort avtryck långt utanför Sveriges gränser genom en karriär först i Utrikesdepartementets tjänst och därefter under många år som rådgivare till familjen Wallenberg, genom vilken han även kom att få en avgörande betydelse i ICC:s arbete.

Erik hyste stor tilltro till att näringslivet har en central roll att spela för att bidra till global hållbarhet. Som ordförande för ICC:s globala kommission för ansvarsfullt företagande ledde Erik mycket av det arbete som på senare år har gjort ICC och det globala näringslivet till en naturlig part i multilaterala diskussioner om hållbar utveckling, såväl ekonomisk och social som miljömässig. Erik var också rådgivare åt två av ICC:s globala ordförande, Peter Wallenberg 1989–1990 och Marcus Wallenberg 2006–2007. Mellan 2013 och 2019 var han själv ordförande för ICC:s sammanslutning av europeiska nationalkommittéer.

Medaljceremonin ägde rum i samband med ICC:s årsmöte och högnivåseminarium på Grand Hôtel under fredagen i närvaro av fler än 250 deltagare ur politik, näringsliv och akademi, samt medlemmar ur familjen Belfrage. Vid ceremonin överlämnade Kungen medaljen till Erik Belfrages änka, Anna C Belfrage.

Efter ceremonin arrangerades ett högnivåseminarium med huvudanförande av Arancha González Laya, rektor, Paris School of International Affairs, Sciences Po och Spaniens tidigare utrikesminister. Efter huvudanförandet deltog González Laya tillsammans med Carl-Henric Svanberg, ordförande Volvo Group i en paneldiskussion modererad av Cecilia Malmström.

ICC:s förtjänstmedalj utdelas sparsamt, och har sedan den instiftades 1979 endast utdelats tio gånger. Senast att motta medaljen var f.d. EU-kommissionär Cecilia Malmström i samband med ICC:s 100-årsjubileum 2019.

Internationella Handelskammaren är världens största näringslivsorganisation. Vårt mål är att genom internationell handel skapa relationer som främjar fred och välstånd. Tillsammans med våra medlemmar arbetar vi för global frihandel och för att underlätta hållbara internationella affärer. Det som skiljer oss från andra näringslivsorganisationer är vårt unika nätverk. Det sträcker sig från lokalt rotade företag av alla storlekar, i samtliga sektorer, från hela världen till arenor som FN, EU och WTO. Tillsammans sätter vi villkoren för morgondagens internationella handel. Vi är näringslivets globala röst.