​Henrik Blomqvist ny policyansvarig på Internationella Handelskammaren (ICC Sverige)

Idag, den 1 september, tillträder Henrik Blomqvist som ny policyansvarig och biträdande generalsekreterare på Internationella Handelskammaren (ICC Sverige).

ICC arbetar globalt för att förenkla handel och gränsöverskridande investeringar genom att påverka politik, regler och utveckla praktiskt fungerande standarder och avtalsmallar som företag kan använda i sina affärer. En viktig del i ICC:s arbete är utveckling av frivilliga regler att tillämpa i internationella affärer, en hjälp till självreglering för företagens ansvarstagande för bland annat miljö, klimat och antikorruption.

Som policyansvarig kommer Henrik att arbeta med att formulera och tillvarata svenska medlemmars intressen i den globala organisationens nätverk, vilket består av över 45 miljoner företag, från samtliga sektorer och från alla delar av världen.

Henrik kommer närmast från en roll som departementssekreterare på Utrikesdepartementet, en roll där han bland annat varit involverad i Sveriges ordförandeskap i Barentsrådet. Rådet har som syfte att främja fred, stabilitet och hållbar utveckling i europeiska Arktis genom gränsöverskridande samarbete och mellanfolkliga kontakter. Henrik har också varit kommunikationsansvarig på det småländska industriföretaget Mattssons i Anderstorp som är underleverantör av fästelement till företag världen över.

Henrik Blomqvist:

– Det som drog mig till ICC var organisationens centrala roll i skärningspunkten mellan politik och näringsliv. Med min bakgrund inom Gnosjöregionen blev jag tidigt varse näringslivets betydelse för att skapa hållbara och dynamiska samhällen. På ICC hoppas jag kunna kombinera den insikten med min utrikespolitiska erfarenhet för att främja hållbar global handel.

Susanna Zeko, generalsekreterare, ICC Sverige:

– Bakgrunden från ett SME-företag i mitten av de globala värdekedjorna, i kombination med hans erfarenheter av internationellt samverkansarbete gör Henrik unikt positionerad att driva på ICC:s arbete för att underlätta för företag att göra affärer internationellt.

I 100 år har Internationella Handelskammaren (ICC) arbetat för att främja öppenhet och frihandel. ICC bildades efter Första världskrigets slut 1919 av de s.k. Merchants for Peace, en grupp handelsmän som agerade i övertygelsen att starkare kommersiella relationer över landsgränser skulle minska risken för krig och väpnade konflikter.

Idag är ICC världens största näringslivsorganisation, med verksamhet i över 100 länder. Organisationen utgör näringslivets röst på den globala arenan, bland annat i FN och WTO. ICC arbetar med tvistlösning genom en av världens största skiljedomstolar, ICC Court of Arbitration. ICC arbetar även för att underlätta internationell handel genom att utveckla verktyg för företags självreglering. Ett av de mest kända är ICC:s Regler för etik i reklam och marknadskommunikation, som i Sverige används av Reklamombudsmannen i deras granskningar.

Henrik Blomqvist

Policyansvarig & biträdande generalsekreterare Policy