Icebug presenterar: Aura ReWool RB9X

Icebug presenterar: Aura ReWool RB9X

Svenska Icebug är mest känt för sina dubbade vinterskor men nu fortsätter Göteborgsföretaget koppla greppet även om sommarmarknaden. Aura ReWool RB9X är en ultralätt och luftig sko tillverkad med återvunna material – och en extremt dämpad sula tillverkad för maximal energiåterbäring.

– Bakom den minimalistiska designen döljer sig vår allra senaste teknik. Aura ReWool kommer få dina tidigare skor att kännas som tegelstenar att gå i, säger Marie Thomasson, Head of Demand på Icebug.

Icebug släpper sällan nyheter, men när det svenska företaget ser att de kan lyfta en produktkategori genom att erbjuda en sko med starka hållbarhetsfördelar, eller med en bättre funktion än konkurrenterna, gör de ett avsteg från strategin. Aura ReWool RB9X är ett sådant fall.

Det som gör Aura ReWool till något av en gamechanger för hela promenadsko-segmentet är Icebugs nya mellansula Super C. Medan en normal mellansula fylls med stötdämpande material infunderas Super C med kvävgas. Gasen är helt naturlig och ofarlig för människor och miljö, samtidigt som den gör att sulan bibehåller sin form och funktion längre. Resultatet är en mjuk känsla med extrem energiåterbäring. Dessutom har Super C ett lägre klimatavtryck än Icebugs tidigare mellansulor.

Aura ReWool har försetts med Icebugs ikoniska RB9X-yttersula som garanterar ledande grepp under vår och sommar. Optimalt för aktiva sommardagar med båtliv, brygghäng och liknande. För att pressa klimatavtrycket innehåller sulan 27% naturgummi och 15% återvunnet gummi. Även ovandelen kommer med återvunna material. 50% återvunnen ull kombinerat med 50% återvunnen polyester ger ett svalt fotklimat med lång hållbarhet och slitstyrka. Ull är dessutom ett naturligt supermaterial med smutsavstötande egenskaper, och som till skillnad från plast är nedbrytbart.

Icebug har bestämt sig för att bevisa att det går att producera skor utan att förstöra klimatet och Aura ReWools klimatavtryck ligger på 8 kg CO2e. Icebug arbetar strukturerat för att halvera sina utsläpp till 2030 och säger konsekvent nej till flygfrakt.
– Det här är inte en billig sko, men det är en sko som tillverkats med rättvisa arbetsvillkor och där vi vet var varenda del kommer ifrån. Vi måste alla köpa färre, men bättre saker och här har vi en sneaker som kommer sätta rejäl press på konkurrenterna. Både vad gäller hållbarhet och komfort, säger Marie Thomasson.