I vår släpper Icebug flera nyheter, bland annat Aura ReWool RB9X – en perfekt promenadsko för sommaren, med lätt och luftig överdel och maximal komfort.

Icebug presenterar nyheter för vår och sommar 2023

Icebug är den svenska uppstickaren i skobranschen som prioriterar klimatet före tillväxt och sitt eget vinstintresse. Nyheter i sortimentet är sällsynta, och när man nu presenterar vårens färska produkter gör man det med brasklapp: köp inte nya skor om du inte behöver dem. För, det finns inga gröna skor.

Aura RB9X – Spring långt, eller bara skönt

Utsläpp: 9 kg CO2e per par, 27 % återvunnet material och 8 % biobaserat material.

Med Aura RB9X tar Icebug steget till staden och landsvägarna. Här har man lyckats sammanföra två egenskaper i en ovanlig kombination – en lätt sko med utmärkta egenskaper för skonsam löpning, med ett riktigt lågt klimatavtryck. I stället för en konventionell mellansula som snabbt slits ut är mellansulan i Aura RB9X fylld med kväve. På så sätt håller den formen, och dessutom återförs kraften i löpsteget. En riktigt skön sko med ordentligt med dämpning och slittålighet, speciellt framtagen för asfalt och hårda vägar.

Aura ReWool RB9X – Närmare känslan av att gå på moln kan du inte komma

Utsläpp: 9 kg CO2e per par, 31 % återvunnet material och 21 % biobaserat material.

Aura ReWool är nästa generations sneaker. Den luftiga överdelen är gjord med 50 % återvunnen ull – spillmaterial från svenska Woolpower. Undertill garanterar Icebugs greppgummi RB9X full kontroll. Och med företagets mest väldämpade mellansula hittills, SuperC, har det nog aldrig funnits en vardagssko med en mjukare känsla för fötterna. En perfekt promenadsko för sommaren, med lätt och luftig överdel och maximal komfort. Och de är gjorda för att hålla. Slitstyrkan på RB9X-sulorna är 50 % högre än vad som rekommenderas för asfaltslöparskor.

Pytho6 RB9X – En välkänd favorit i vårskrud

Utsläpp: 10 kg CO2e per par, 24 % återvunnet material och 11 % biobaserat material.

Skogslöpning, swimrun eller hinderbana? Med Pytho6 RB9X kan du fokusera på löpningen och inte tänka på var du sätter fötterna. Pytho har faktiskt funnits länge, som en populär löparsko med dubb. Men det här är en efterfrågad Pytho i vårskrud, framtagen för riktigt rolig löpning på stigar, i skogen eller på klippor vid vattnet. Under sulan finns Icebugs motsvarighet till ett traktordäck, en sula för fenomenalt grepp på alla typer av underlag. Pytho6 RB9X är superlätt, har gott med plats för tårna och överdelen är utformad så att vatten lätt kan flöda ut. Dessutom är den – som alltid med Icebug – producerad med såväl människor som med klimatet i åtanke.

ELI RB9X – Oslagbar sommarkomfort i ny somrig färg

Utsläpp: 9 kg CO2e per par, 34 % återvunnet material och 13 % biobaserat material.

Under sommaren 2022 blev Eli ”båtskon” med hela svenska båtfolket. Anledningen stavas RB9X, Icebugs gummi för löparskor som garanterar grepp på hala klippor och bryggor. Ovandelen är gjord i luftig mesh som ser till att varma fötter får luft, och torkar snabbt om den blir blöt. Lagom till sommaren släpper Icebug Eli i en härligt somrig gul färg. Eli kan dessutom utan problem köras i tvättmaskinen på 30 grader.

Vill förändra hela skobranschen

icebug.se finns alla skor från Icebug, tillsammans med siffrorna för utsläpp för respektive sko. Bland skotillverkare är Icebug i princip helt ensamma om att redovisa koldioxidutsläppen för alla modeller. Målet är att gå från företagets snitt på 11 kg koldioxid per par, till 6,4 kg år 2030. Men man stannar inte där – utan fortsätter banta klimatavtrycket så mycket det går.

Vill du veta mer om Icebugs hållbarhetsarbete? Läs mer här: Affärer och skor som tål att synas i sömmarna