Fira Nyårsafton på Island! Resor, turer, fyrverkerier och mycket mera.

På Island tar invånarna sitt Nyårsfirande på alvar. Med alla turer, resor och partyn som är på gång, blir den här ön i Nord Altanten den hetaste destination på det nya året.

Islänningar uppmuntrar besökare att uppleva och bli en del av dom tusentals personer som firar den traditionella, Islänska Nyårsaftonen.

På ett ögonblick förvandlas Reykjavik från natt till dag klockan 12, då hundratals ton av fyrverkerier lyser upp himlen. Den mest imponerande fyrverkerishowen ser man mitt i Reykjavik, omkring Hallgrimskirkja, där besökare kan stå brevid statyn av Leif Eriksson och bli hänförd av alla explositioner och ljus i alla regnbågens färger måla omgivningen.

Efter häpnadsväckande fyrverkerier, blir nästa anhållsplats Reykjavik centrum med över 100 barer, klubbar och caféer där gäster och invånarna firar intåget av det nya året till gryningen. Det finns undehållning för alla smaker såsom levande musik, lugna romantiska gömställen eller kanske släppa loss coh dansa in det nya året. Reykjavik har allt!

Under Nyårsfirandet erbjuder restauranger spektakulära menyer bestående av lokala, kulinära upplevelser som t.ex. lammkött, renkött och det traditionella Islänska grisköttet Hamborgarhryggur. Besökare kan också pröva på den ökända snappsen Brennívín, även kallad Black death som är gjord av jäst potatis och smaksatt med Kummin.

Utöver det traditionella nyårsfirandet så finns det även en massa olika turer och resor på Island som man kan välja bland. En av den populäraste är The Golden circle, den Gyllene cirklen, där besökare får chansen att vandra runt det geotermiska området vid Geysir som är omringad av kokande källor. Resenärer får även uppleva det praktfulla vattenfallet Gullfoss och sedan forstätta till nationalparken Thingvellir där Islands första riksdag, Althingi, bildades.

Om du vill ta del av Nyårsfirandet på Island, eller få mera information om flyg till Island, så väl som resor och turer, besök då www.icelandair.se.

Foto: http://flickr.com/olafur - Oli Kristinn