iCellate inleder samarbete med fotbollsspelaren Olivia Schough

iCellate Medical AB, som utvecklar och tillhandahåller avancerade analyser inom cancerdiagnostik och precisionsmedicin, meddelar att de inleder ett samarbete med fotbollsspelaren Olivia Schough. Olivia kommer att berätta om sina personliga erfarenheter runt ärftlig cancer med förhoppning om att hjälpa andra som funderar över om de skall analysera sina risk.

I stort sett alla har någon relation till sjukdomen cancer, antingen genom någon nära anhörig eller genom någon väns familj. Få har dock blivit så hårt drabbade som Olivia Schough. Både hennes mamma och mormor gick bort i bröstcancer i ung ålder, vilket i hög grad har präglat Olivias och hennes tre systrars relation till cancer. Kunskapen om ärftligt relaterad cancer har ökat åtskilligt de sista 20 åren och nu känner man till många av de ärftliga mutationer som ökar risken för en individ att utveckla cancer, även om det fortfarande finns samband som är oupptäckta.

I Sverige kan de familjer som har misstänkt ärftlig cancer utredas på någon av de sju onkogenetiska mottagningarna som finns vid universitetssjukhusen. Studier har dock visat att fler än hälften av alla med en ärftligt förhöjd risk missas på grund av att kriterierna är snävt satta. För den som faller utanför vårdens kriterier eller oroar sig generellt för ärftlig cancer finns iCellates test GeneMate®. GeneMate® kombinerar analys av DNA från saliv, där genetiska varianter (mutationer) analyseras, samt en bedömning av individens familjehistoria.

Olivia tycker att flera som går och funderar på att testa sig bör slå slag i saken:

- Jag är så glad att fler nu kan få tillgång till genetisk testning genom GeneMate® eftersom kriterierna för genetisk testning i den allmänna vården inte alltid medger det.

Iohn Ryott som är COO på iCellate berättar:

- Vi är jätteglada att kunna göra det här samarbetet med Olivia som så naturligt berättar sin historia. Vi hoppas att andra som läser om hur Olivia lever ett friskt liv också skall inspireras av att testa sig, för att minska risken eller förbättra sina chanser om man skulle drabbas av cancer.

iCellates laboratorium är ackrediterat av Swedac som ett medicinskt laboratorium, vilket innebär att GeneMate® håller samma kvalitet som ett motsvarande test inom sjukvården. För den som funderar på att testa sig med GeneMate® så går det utmärkt att prata med någon av bolagets genetiska vägledare inför testning, vilket erbjuds gratis. Genetisk vägledning ingår även efter testning och skulle en mutation påvisas så hjälper vi kunder vidare in i vården.

Olivia fortsätter:

- Från mitt perspektiv kan jag varmt rekommendera alla som går och funderar på att testa sig att göra det. Vetskapen har skapat en trygghet för mig och att testa mig var ingenting jag tvekade på när jag fick chansen.

• Sjukdomar

• at the office
  • company information
  • genemate

• Malmö

iCellate är en avknoppning från Karolinska Institutet i Sverige. Life science-företaget har sitt kontor och laboratorium i Solna, där företaget utför sina ackrediterade cancerdiagnostiska tjänster. Det privatägda företaget har fått flera utmärkelser och vetenskapliga bidrag från till exempel Roche, Eurostars, Vinnova och Horizon 2020.