Internationella coachveckan uppmärksammar kvalitetscoaching i hela världen

Veckan som kommer uppmärksammas över hela världen som internationella coachvecka, en vecka då kvalitetscoaching lyfts fram och belyses ur olika vinklar. Det är lätt att få intrycket att coaching är en ogreppbar tjänst som kan innehålla lite vad som helst men det finns vägar att försäkra sig om att den coaching man köper in håller god kvalitet och att man vet vad man får.

Coaching är inom EU en självreglerande bransch och vår internationella organisation ICF har varit starkt drivande i att ta fram det regelverk som ska gälla. Professionella coacher vinnlägger sig om att bli certifierade och medlemmar i ICF (International Coach Federation) eller annan oberoende yrkesorganisation, som t ex EMCC, och betraktar coaching som ett yrke. ICF är världens största partsneutrala yrkesorganisation för coacher med syfte att utveckla och kvalitetssäkra yrket. ICF startade 1995 och har drygt 30 000 medlemmar i 140 länder. I Sverige finns en nationell förening som har lokala avdelningar i Stockholm och Göteborg samt ett ”cyberchapter”.

Genom att använda kvalitetssäkrade coacher vet du att du får utbildade och tränade coacher och att det dessutom finns ett uppföljningssystem om du trots allt skulle råka ut för en coach som inte sköter sitt uppdrag.

Under coachveckan kommer vi på olika sätt att belysa värdet av kvalitetscoaching och hur du som kund kan göra för att hitta bra coaching när du vill ha det. Följ oss på www.icfsverige.se på Facebook och Linked In.