Idogen signerar avtal med global kontraktforskningspartner

Idogen AB (”Idogen”) meddelar idag att bolaget har slutit avtal med Advinus Therapeutics (”Advinus”), ett ledande globalt kontraktsforskningsföretag, för tillverkning av zebularin till kommande prekliniska och kliniska studier. Zebularin är en nyckelkomponent i Idogens tolerogena vaccin. Avtalet innebär att zebularin ska tillverkas enligt gällande regelverk för GMP (”Good Manufacturing Practice”). Idogen tar därmed ett viktigt steg mot en produkt för kliniska prövningar.

Idogen startar nu samarbetet för att tillverka bolagets läkemedelskandidat zebularin i enlighet med gällande regelverk för läkemedel (GMP), med ett globalt ledande kontraktsforskningsföretag. Zebularin i GMP-kvalitet är nödvändigt för prekliniska säkerhetsstudier av bolagets tolerogena dendritiska celler och för den kommande första kliniska studien, vilken bolaget beräknar att inleda under 2018. Idogen har gjort en kvalitetsgranskning på plats hos Advinus och säkerställt att nödvändiga myndighetskrav uppfylls.

Den framgångsrika proof-of-concept-studien i humana celler har tillsammans med den lyckade kapitaliseringen senast lett till att vi nu tar ytterligare ett steg mot att kunna producera vårt tolerogena vaccin. Med avtalet klart för GMP-tillverkning av zebularin innebär det att vi följer den kommunicerade tidplanen för utvecklingen mot kliniska studier och en behandling av svårt blödarsjuka patienter med antikroppar mot faktor VIII.”, kommenterar VD Lars Hedbys.

Advinus Therapeutics

Advinus är ett kontraktforskningsbolag (CRO) med en bredd av tjänster, inom områdena preklinisk toxikologitestning, kemisk processutveckling, analytisk forskning och utveckling, läkemedelsmetabolism och farmakokinetik för läkemedels- och bioteknikindustrin. Bolaget har över 24 års erfarenhet av studier i enlighet med globala regelverk för läkemedelstillverkning. För mer information om Advinus Therapeutics, se www.advinus.com.

För ytterligare information om Idogen, vänligen kontakta:

Denna information är sådan information som Idogen AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknads­missbruks­förordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 21november 2016.

• cellterapi
  • idogen

Idogen utvecklar tolerogena vacciner som programmerar om immunförsvaret. Benämningen ”tolerogen” kommer av att immunförsvaret efter behandling tolererar den valda molekylen. Det innebär en ny behandlingsmetod för autoimmuna sjukdomar, organavstötning efter transplantation och patienter som har utvecklat antikroppar mot behandling med biologiska läkemedel. Behandlingen bygger på att celler från patientens blod programmeras om till dendritiska celler med kapacitet att specifikt motverka en skadlig immunreaktion. Bolagets plattformsteknologi har potential att kunna utveckla långtidsverkande behandling av patienter som bildat antikroppar mot sitt ordinarie läkemedel och även för att behandla autoimmuna sjukdomar som idag inte går att bota. Härutöver har bolaget potential att förändra transplantationsmarknaden genom att minska behovet av immundämpande behandling efter transplantation. Idogen grundades år 2008 kring en immunologisk upptäckt vid Lunds Universitet. För mer information, besök www.idogen.com