Tove Alexandersson - vinnare av Radiosportens Jerringpris 2019 Foto: Bildbyrån

Här är de åtta nominerade till Radiosportens Jerringpris 2020

Nu kan det avslöjas vilka som nomineras till Radiosportens Jerringpris 2020. Vem som får ta emot det prestigefyllda priset avgörs på Idrottsgalan som direktsänds i Sportextra i P4 och i SVT1 måndag 18 januari.

– Det har varit ett speciellt år, även i sportens värld, trots det har många imponerande idrottsprestationer genomförts i år och alla nominerade är utan tvekan värda sin plats på kandidatlistan, säger Radiosportens chef Markus Boger.

För en stund sedan presenterades de nominerade till Radiosportens Jerringpris i direktsändning i P4 Extra. Från och med nu och fram till 18 januari går det att rösta på vem som ska få svenska folkets pris, för årets bästa idrottsprestation.

DE NOMINERADE TILL RADIOSPORTENS JERRINGPRIS 2020:

Elin Cederroos, boxning
Världsetta. Första svenska att inneha två av de stora mästarbältena samtidigt, WBA och IBF. Årets stora bedrift var att vinna WBA-titeln via en imponerande vinst i Atlantic City mot en amerikanska. Elin är fortsatt obesegrad som proffs.

Armand Duplantis, friidrott
Dubbla världsrekord. Som 20-åring satte han två nya världsrekord under våren. Han raderade även ut Sergej Bubkas 26 år gamla utomhusrekord och vann samtliga tävlingar han deltog i under året.

Björn Goop, trav
Först till två. Med hästen Face Time Bourbon vann Björn Goop som förste svensk någonsin världens största och mest prestigefyllda travlopp, Prix d´Amerique, för andra gången. En storartad kuskstyrning låg bakom segern.

Henrik Harlaut, freeskiing
Meste vinnaren. Han gjorde det igen och vann sitt sjunde guld totalt i X Games, den mest prestigefyllda tävlingen inom fri-skidåkningen. Henrik genomförde en serie hopp med högsta svårighetsgrad och belönades med Big Air-guldet.

Lag Hasselborg, curling
EM-guld och Grand slam. Via Anna Hasselborgs sista sten säkrades EM-guldet mot Skottland på hemmaplan med minsta marginal. Lägg därtill de prestigefyllda segrarna och totalvinsten på Grand Slam-touren i Kanada.

Victor Hedman, ishockey
Bar laget ända fram. Med 22 poäng på 25 slutspelsmatcher förde han Tampa Bay Lightning till Stanley Cup-trofén. Victor agerade lagkapten under hela våren och blev också utsedd till hela slutspelets mest värdefulla spelare.

Zlatan Ibrahimovic, fotboll
Osannolik veteran. Återkom till Europa och Milan under våren och lyfte direkt laget till en Europaplats. Fortsatte målfabrikationen under hösten och visade att han trots 39 års ålder håller världsnivå.

Linn Svahn, skidor
Nykomling och vinnare. Som 20-åring stormade Linn Svahn in i sprintcupen och vann sitt första VC-lopp som senior redan i premiären. Totalt blev det tre delsegrar vilket räckte till totalsegern i den cupen.

I år är kandidatlistan något kortare än normalt – och ingen utslagning av kandidater sker i år innan Idrottsgalan drar igång. Nytt för i år är att kostnaden för telefonrösterna (9.90 kr) tillfaller Radiohjälpens insamling till stöd för psykisk hälsa, där idrott och fysisk aktivitet kan ha en positiv effekt.

– Radiosportens Jerringpris är folkets pris och har alltid fått spegla publikens engagemang och kärlek till idrott. Därför tycker vi det känns extra roligt att det engagemanget nu även kan leda till något gott, säger Radiosportens chef, Markus Boger.

Röstningen är nu öppen för telefonröster och på Radiosportens webb: http://sverigesradio.se/jerringpriset – där finns även röstningstelefonnumren till de olika kandidaterna..Det går även att rösta via SVT:s Duo-app.

Om Radiosportens Jerringpris:
Radiosportens Jerringpris instiftades 1979 till minne av den legendariske reportern Sven Jerring och delas ut en gång per år för årets bästa svenska idrottsprestation, företrädesvis sedd ur ett internationellt perspektiv. Priset kan erhållas av såväl individ som lag, av aktiv eller ledare. Priset kan erhållas obegränsat antal gånger av samma vinnare. Radiosportens redaktion utser de kandidater som deltar i omröstningen. Antalet kandidater kan variera år från år. Vinnaren röstas fram av publiken.

För mer information, vänligen kontakta:

Markus Boger, redaktionschef, Radiosporten
markus.boger@sverigesradio.se