När världen slocknar i Nyhetsmorgon

I samband med MSB's Krisberedskapsvecka vecka 39 gästar författaren Helena Söderholm TV4 Nyhetsmorgon och pratar om sin bok När världen slocknar och hur man kan förbereda barn för olika krissituationer.

_______________________________________________________________________________

När världen slocknar är en äventyrsberättelse som handlar om helt vanliga barn som hamnar i en extrem situation där de tvingas samarbeta, vara modiga, påhittiga och smarta för att överleva. Den handlar om vänskap och ansvar och även om förväntningar på varandra, på de vuxna och sig själva.

När världen slocknar berör ett mycket aktuellt ämne, nämligen hur sårbart samhället är och att vi inte bör ta basala saker som fungerande kommunikationer eller tillgång till dricksvatten för givet. Men den ger också hopp. Med samarbete och kunskap kan vi åstadkomma hjältedåd. Det är också en berättelse om relationerna med vänner, syskon och hur det känns att tvingas ta mer ansvar än man trodde man var mogen för, säger Helena Söderblom.

Helena Söderblom arbetar som rådgivare inom krisberedskap och undervisar och tränar företag, organisationer och myndigheter i hur man hanterar strömavbrott, pandemier, kärnkraftsolyckor med mera.

- Att prata med barn om kriser och katastrofer är inte lätt. Men det behöver göras, säger Helena, vars spännande debutbok även öppnar upp för samtal om krisberedskap. Senare i höst kommer uppföljaren När fjället tystnar.

Om boken:
Författare: Helena Söderblom
Provläsning: När världen slocknar
Passar åldern: 9–12 år

Lärarhandledning: När världen slocknar

_______________________________________________________________________________

Kontakt med förlaget:

Åsa Norén, Idus förlag
asa@idusforlag.se

Idus förlag
Rosenvägen 2a | 44331 Lerum | 031-762 08 99
info@idusforlag.se | www.idusforlag.se

Instagram | Facebook

Bläddra gärna i vår nyhetskatalog

Grönt är skönt! 💚 Och nu är vi ännu grönare (och skönare) på Idus förlag! Nu trycker vi alla våra böcker på miljövänligt papper.

• krisberedskap
  • kris
  • katastrof
  • krishantering
  • prepping
  • förberedelse
  • tv4
  • samarbete
  • strömavbrott
  • snöstorm
  • storm
  • översvämning
  • idus förlag
  • tv4nyhetsmorgon
  • nyhetsmorgon
  • msb krisberedskapsvecka
  • mod
  • pandemi
  • olycka

Idus förlag, bokförlaget med hjärtat hos författarna.