Brott och trygghet heta ämnen i Almedalen

Brottssituationen i Sverige är en brännande samhällsfråga, inte minst under den pågående almedalsveckan. Samtidigt som antalet brott ökar, fortsätter uppklarandegraden av många brottskategorier att sjunka till låga nivåer. If, som sedan länge arbetat intensivt med att få upp brottsproblemet på den politiska agendan, är med och bevakar frågan.

Nu pågår Almedalsveckan i Visby. I dagarna arrangeras en rad seminarier på temat brott och rättsväsende, av aktörer som Svensk Försäkring, Larmtjänst, myndigheter, SäkerhetsBranschen, SSF Stöldskyddsföreningen, Svensk Handel och Svenskt Näringsliv.

Under tisdagen arrangerade sex myndigheter inom rättsväsendet: BRÅ, Kriminalvården, Polisen, Säkerhetspolisen, Ekobrottsmyndigheten och Åklagarmyndigheten flera seminarier på temat ”Rättsväsendets dag – Tillsammans för rättssäkerhet, trygghet & demokrati”, om utmaningar och rättsväsendets framtidsfrågor.

Organiserad brottslighet var huvudämne för ett av SSF Stöldskyddsföreningens seminarier. Det konstaterades att samhället är utsatt för hög belastning när det gäller exempelvis organiserad brottslighet, gängkriminalitet och ungdomsvåld. Dessa brott kräver stora resurser och det ställs allt högre krav på samhällets förmåga att hantera brottsligheten.

Seminarium om vardagsbrott med företrädare från Riksdagen, Polisen och näringslivet.

– Nya brottstrender medför stora påfrestningar för polis och rättsväsende. Dessutom råder brist i samverkan mellan myndigheter och andra aktörer. Och även om det finns olika förslag om hur tryggheten ska öka, så är de allra flesta överens om att det behövs bättre utredningsmöjligheter och mer samverkan mellan myndigheter och andra aktörer, säger Anders Lindstrand, utredningschef på If.

Under onsdagen anordnade Svensk Försäkring och Larmtjänst ett seminarium om vardagsbrottslighet. Uppklarandegraden av många vardagsbrott fortsätter att sjunka. Det upplevs som att Polisen prioriterar bort dessa brott till förmån för utredning av våldsbrott och annan grövre brottslighet. Utvecklingen riskerar att få långsiktigt negativa konsekvenser för både tryggheten och tilliten i samhället.

Anders Lindstrand, utredningschef på If

Vart är vi på väg och hur ska vi jobba för att öka tryggheten i samhället? Hur ska rättsväsendet återfå förtroendet som sjunkit under det senaste året? var frågor som diskuterades. Arbogafallet lyftes som ett exempel på god effekt av samarbete mellan olika samhällsaktörer – i det här fallet mellan försäkringsbolaget If och Polisen.

– Vi på If vill att rättsväsendet och polisorganisationen visar för allmänheten att man tar alla brott på allvar; att anmälningar faktiskt leder till att fallen utreds och att brotten får konsekvenser. Vi måste stoppa den negativa utvecklingen och få ner antalet vardagsbrott, säger Anders Lindstrand om brottskrisen.

Anti Avsan, ledamot i Riksdagens justitieutskott, hos Svensk Försäkring i Almedalen.

Vardagsbrott – kort fakta och kommentar:

Varje år inträffar nära en miljon vardagsbrott i Sverige. Under förra året anmäldes totalt 1 510 000 brott.

Rättsväsendet har länge fått svidande kritik för hur brott hanteras. Trots det syns inga märkbara förbättringar.

– Vi väntar sedan länge på en positiv trendväxling. Brottsutvecklingen riskerar att få långsiktigt negativa konsekvenser för både tryggheten och tilliten i samhället, säger Anders Lindstrand, utredningschef på If.

Nationell Trygghetskommission tillsatt av Svensk Försäkring

I början av sommaren tillsatte svensk försäkring en trygghetskommission för färre vardagsbrott och ökad trygghet.Under ledning av Fredrik Reinfeldt ska den oberoende expertkommissionen analysera utvecklingen av vardagsbrottsligheten och föreslå åtgärder för att motverka brottslighet och minska otryggheten i samhället.

Åtgärderna kan vara inriktade på att motverka rekrytering till brottslig verksamhet, brottsförebyggande åtgärder, tryggare bostadsområden, polisens förmåga och rättskedjans utformning. Kommissionen ska även belysa vilka möjligheter försäkrings­branschen har att bidra till minskad otrygghet i samhället. Uppdraget ska vara slutfört senast den 1 juni 2018.

If arbetar sedan många år tillbaka med att lyfta de brott som händer ofta och som drabbar vanliga människor – stöld, inbrott, misshandel, trafikbrott och skadegörelse. I vårt nyhetsrum på If.se finns statistik, aktuella artiklar, krönikor, pressmeddelanden, debattartiklar och relevanta länkar på ämnet vardagsbrott.

• Barn, ungdom

• säkerhet