Så hjälper If till efter branden

När det började brinna i ett höghus i Göteborg fick Ifs skadereglerare visa vad de går för. Att direkt ringa upp drabbade kunder, ordna pengar till mat och kläder samt bostad för natten är några av de vanliga åtgärderna.

En morgon den gångna vintern började det brinna i källaren till ett flerfamiljshus i Göteborg. Räddningstjänsten kunde släcka elden men var tvungen att evakuera de boende via balkongerna.

”De stannade kvar tills det kändes tryggt, vilket var jättebra”, skriver en If-kund som bor i huset i ett mejl.

”Men det bästa av allt var när jag blev uppringt klockan 09:00 av en ”Daniel Collvik” som sa att han var från If-försäkring och frågade hur vi mådde. Han undrade om vi behövde hjälp med något och informerade om försäkringsskydd, och så fick vi ett direktnummer till honom. Det kändes tryggt och det var imponerande.”

Daniel Collvik, som är en av Ifs skadereglerare i Göteborg, berättar att den uppsökande verksamheten som kunden beskriver är det vanliga tillvägagångssättet vid större bränder eller vattenskador. En eller flera skadereglerare avsätts omedelbart för att hitta eventuella kunder.

– Vi kontaktar sedan saneringsfirmor eller räddningstjänstens restvärdesledare för att få reda på vilka adresser och uppgångar som har drabbats, och börjar sedan att ringa de kunder som bor där, säger han.

– Att vi ringer upp så snart är oerhört uppskattat av kunderna. De blir ofta både lättade och förvånade när vi ringer. Många gånger står de ute på gatan när vi når dem och tycker att det är väldigt skönt att känna att de inte är ensamma i kaoset, utan att If hjälper dem, fortsätter han.

Ifs arbete fortsätter sedan med att lösöresinspektören som jobbar i området tar kontakt med restvärdesledaren för att snabbt få koll på skadornas omfattning. Hålls det några informationsmöten för de drabbade är If också med.

Vid behov ordnar försäkringsbolaget ett omedelbart förskott till kunden för kläder, mat och hygienartiklar, och bostad för den närmsta natten. Behövs det boende en längre period har If samarbeten med uthyrare av bostäder och hotell.

– Om många av de drabbade behöver ett annat boende gäller det att agera snabbt och boka upp lägenheter i närområdet, säger Daniel Collvik.

Peter Terneby, som är avdelningschef på Ifs Skadecenter syd, är nöjd med hanteringen av branden i Guldheden.

– Ambitionen är i skador som denna att alltid försöka hinna kontakta kunderna innan de ringer oss, säger han.

– Larmet kom i detta fall till räddningstjänsten klockan 07.30, redan klockan 09.00 hade vi konstaterat att vi har sex stycken kunder som drabbats och samtliga är kontaktade. Det är vi nöjda med och Daniel skötte detta galant, fortsätter Peter Terneby.

Det mesta gick faktiskt bra i det här fallet. Branden var inte så dramatisk och Ifs kunder kunde flytta tillbaka hem redan samma kväll. Men att Daniel Collviks insats kommer att leva kvar länge hos kunden märks i dennes mejl:

”Ni har en kompetent, nytänkande och ansvarsfull medarbetare. Jag kommer att berätta för alla och rekommenderar If- försäkringen till alla folk jag känner. BRA JOBBAT!”.

• Boendefrågor

• brand