Många rektorer kritiska: Kommunen gör inte tillräckligt för en säker trafikmiljö vid skolorna

Politikerna gör för lite för att lösa trafikproblemen kring skolorna. Det anser 56 procent av rektorerna för Sveriges låg- och mellanstadieskolor i en enkät med närmare tusen rektorer som försäkringsbolaget If gjort. 44 procent av rektorerna tycker att kommunen gör ett bra jobb.

Som många medier tidigare rapporterat så menar sex av tio rektorer att trafiksäkerheten på skolan är ett problem, enligt en enkät som If gjort. Största risken utgörs av föräldrar som lämnar barn med bil till skolan. Nära var fjärde rektor uppger att det inträffat trafikincidenter eller olyckor på deras skola.

I enkäten ställdes också en fråga om kommunernas roll som inte tidigare publicerats. Totalt 1 110 låg- och mellanstadierektorer medverkade i Ifs enkät. 528 av dem svarade nej på frågan "Tycker du att kommunen gör tillräckligt för att skapa en säker trafikmiljö på er skola?", 421 svarade ja. 161 rektorer svarade vet ej eller inte alls.

En förklaring till den dåliga trafikmiljön är att många skolor helt enkelt inte är byggda för att så många föräldrar lämnar sina barn med bil. Det saknas platser för säker avlämning och upphämtning.

Enligt enkäten menar många rektorer alltså att kommunen inte gör tillräckligt för att skapa en säker trafikmiljö i och kring skolorna. Skillnaderna mellan olika delar av landet förefaller vara stora. I Uppsala län ger två av tre rektorer i Ifs enkät underbetyg till politikerna. I Värmland får däremot kommunerna tummen upp av mer än hälften av rektorerna. Men även här finns många kritiska röster, en tredjedel av rektorerna kräver mer insatser av politikerna. Enkätsvaren redovisas län för län nederst i texten. Notera att svaren i många län är ganska få och bör tolkas försiktigt.

- Det är helt klart att många kommuner måste öka satsningen på trafiksäkerheten kring skolorna, säger Henrik Ask, personskadechef på If.

- Verkligheten är att många föräldrar behöver lämna sina barn med bil. Skolorna måste anpassas efter det. Men det finns många andra problem som måste lösas. Det handlar om skolor som är dåligt belysta eller saknar utrusningshinder för barnen. Och det handlar om gångvägar till skolorna som är så trafikutsatta att föräldrarna inte vågar låta barnen gå själva.

Ifs skolenkät genomfördes via e-post och sändes till 3 544 rektorer för låg - och mellanstadieskolor i hela landet. 1 110 rektorer besvarade enkäten. Undersökningen gjordes under våren 2008.

SVAR LÄN FÖR LÄN

Frågan var "Tycker du att kommunen gör tillräckligt för att skapa en säker trafikmiljö på er skola?"

Blekinge län: 43 procent ja, 48 procent nej, övriga vet ej eller inget/felaktigt svar. 67 enkäter sändes, 21 svar.

Dalarna: 34 procent ja, 46 procent nej, övriga vet ej eller inget/felaktigt svar. 121 enkäter sändes, 35 svar.

Gotland: Redovisas ej. Endast ett svar på enkäten.

Gävleborg: 35 procent ja, 59 procent nej, övriga vet ej eller inget/felaktigt svar. 120 enkäter sändes, 34 svar.

Halland: 33 procent ja, 37 procent nej, övriga vet ej eller inget/felaktigt svar. 120 enkäter sändes, 30 svar.

Jämtland: 37 procent ja, 42 procent nej, övriga vet ej eller inget/felaktigt svar. 71 enkäter sändes, 19 svar.

Jönköping: 40 procent ja, 54 procent nej, övriga vet ej eller inget/felaktigt svar. 132 enkäter sändes, 43 svar.

Kalmar: 47 procent ja, 45 procent nej, övriga vet ej eller inget/felaktigt svar. 111 enkäter sändes, 38 svar.

Kronoberg: 48 procent ja, 36 procent nej, övriga vet ej eller inget/felaktigt svar. 86 enkäter sändes, 25 svar.

Norrbotten: 43 procent ja, 44 procent nej, övriga vet ej eller inget/felaktigt svar. 135 enkäter sändes, 36 svar.

Skåne: 42 procent ja, 38 procent nej, övriga vet ej eller inget/felaktigt svar. 445 enkäter sändes, 164 svar.

Stockholms län: 32 procent ja, 49 procent nej, övriga vet ej eller inget/felaktigt svar. 597 enkäter sändes, 189 svar.

Södermanland: 36 procent ja, 46 procent nej, övriga vet ej eller inget/felaktigt svar. 94 enkäter sändes, 39 svar.

Uppsala län: 24 procent ja, 64 procent nej, övriga vet ej eller inget/felaktigt svar. 109 enkäter sändes, 42 svar.

Värmland: 56 procent ja, 33 procent nej, övriga vet ej eller inget/felaktigt svar. 108 enkäter sändes, 39 svar.

Västerbotten: 35 procent ja, 46 procent nej, övriga vet ej eller inget/felaktigt svar. 131 enkäter sändes, 37 svar.

Västernorrland: 39 procent ja, 29 procent nej, övriga vet ej eller inget/felaktigt svar. 105 enkäter sändes, 28 svar.

Västmanland: 26 procent ja, 45 procent nej, övriga vet ej eller inget/felaktigt svar. 96 enkäter sändes, 42 svar.

Västra Götaland: 36 procent ja, 48 procent nej, övriga vet ej eller inget/felaktigt svar. 593 enkäter sändes, 172 svar.

Örebro län: 50 procent ja, 25 procent nej, övriga vet ej eller inget/felaktigt svar. 111 enkäter sändes, 32 svar.

Östergötland: 48 procent ja, 39 procent nej, övriga vet ej eller inget/felaktigt svar. 158 enkäter sändes, 44 svar.

För ytterligare information:
Ulf Bäckman, informationschef på If, 070 539 96 41

If Skadeförsäkring är Nordens ledande skadeförsäkringsbolag med cirka 3,6 miljoner kunder i Norden och Baltikum. Ifs premieinkomst uppgick år 2007 till 38 miljarder svenska kronor och antalet anställda är 6 600. If ingår i finanskoncernen Sampo Plc.