Nära 3 000 cyklande barn till akuten förra året

En av fyra skadade cyklister är barn. Maj är den månad då flest barn skadas i cykelolyckor. Och 13-åriga pojkar lever farligast. Det visar en studie av sjukhusrapporterade olyckor som försäkringsbolaget If sammanställt.

Med den efterlängtade våren drar också cykelsäsongen igång för många barn. Cykling är både roligt och hälsosamt, men som med mycket finns det även här en baksida. Maj är den månad på året då flest barn och unga skadas på cykel.

I var fjärde cykelolycka är det ett barn som drabbas. Totalt tvingades omkring 2 700 barn och ungdomar mellan 1-17 år uppsöka akutsjukhus på grund av cykelolyckor under 2014. Av dessa var de flesta lätt skadade. Cirka 750 barn hade moderata till svåra skador, som frakturer, hjärnskakningar och liknande.

– Morgontrafiken är farlig för cyklande barn då flest kollisioner med bilar sker de timmar då skolan börjar samtidigt som stressade bilister ska ta sig till jobbet, säger Irene Isaksson-Hellman, trafikforskare på If.

Singelolyckor är dock betydligt vanligare än att cyklisten krockar med en bil, och inträffar oftast på eftermiddagen. Pojkar mellan 11 och 14 år mest drabbade, och 13-åringarna är allra mest utsatta.

De flesta cykelolyckor med barn sker i maj-juni och augusti-september.

Studien utgörs av statistik från STRADA sjukhus 2010-2014 och omfattar barn och unga 6-17 år. STRADA sjukhus är en databas med information om personer som skadats i trafiken och som sökt vård på akutsjukhus i Sverige.

För ytterligare information: Tobias Edlund, Presskontakt If Sverige. Mobil: 070-858 97 86 E-post: tobias.edlund@if.se

• Transport