Sex av tio bilförare: Totalförbjud mobilen bakom ratten

Var fjärde ung bilist sms:ar bakom ratten. Lika många gps-navigerar med mobilen i handen och varannan pratar utan handsfree, enligt en ny undersökning från försäkringsbolaget If. Majoriteten vill att rattsurfande helt ska förbjudas.

Nu till midsommar tar många bilen till släkt och vänner. Mycket ska fixas in i det sista, inte minst med mobilen som hjälp. Men den som kör bör koncentrera sig på vägen och låta mobilen ligga.

Den nya lagen om mobilanvändning i bilen som infördes 2013 har gett viss effekt. Men fortfarande är det många som ägnar sig åt andra aktiviteter än att enbart hålla ögonen på vägen medan de kör bil.

En ny undersökning från försäkringsbolaget If visar att 25 procent av bilförarna mellan 18 och 44 år ibland sms:ar medan de kör. Undersökningen visar även att nästan hälften (43 procent) mellan 18 och 44 år pratar utan handsfree, samt att många även gps-navigerar på sin mobil medan de kör.

– Det är mycket allvarligt att så många sitter och sms:ar när de kör bil. Det går inte att vara uppmärksam på trafiken och samtidigt greja med mobilen. Det är ett oansvarigt beteende som utsätter alla trafikanter för livsfara, säger Dan Falconer, motorexpert på If.

Den nya lagen om mobilanvändning innebär i korthet att man får använda mobilen så länge man inte är en fara i trafiken. Men det finns inget uttryckligt förbud mot att använda mobilen bakom ratten, det är istället ”trafikfarligheten” som avgör. De flesta svarande i Ifs undersökning tycker att lagen inte är tillräckligt tydlig med vad man får och vad man inte får göra. Sex av tio förare skulle hellre vilja se ett totalförbud mot användning av mobilen bakom ratten.

– Det vore bättre att helt förbjuda mobiler, laptops och andra skärmar bakom ratten. Då skulle vi hindra många av de distraherande saker folk fortfarande ägnar sig åt medan de kör. Det skulle göra trafiken säkrare, säger Dan Falconer.

En förare som använder mobilen under körning har sämre reaktionstid och längre bromssträcka. Det finns ingen svensk statistik på hur många olyckor som orsakats av mobilanvändning bakom ratten. Regeringen har tillsatt en utredning som väntas vara klar nästa år.

Sverige är idag det enda EU-land som inte har ett förbud mot att använda mobilen bakom ratten utan handsfree.

Fråga: Händer det att du gör något av följande samtidigt som du kör bil? (flera svar möjliga). 18-44 år
Pratar med handsfree 44%
Pratar i telefon utan handsfree 43%
Äter 35%
Sms:ar 25%
GPS-navigerar med mobiltelefon i handen 25%
Inget, koncentrerar mig bara på vägen 24%
Titta på laptop 3%
Sminkar mig 3%
Spelar spel på mobilen 1%
Ser på film 1%
Annat 4%

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 12-27 april 2016 har sammanlagt 3 100 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 18+ år i Sverige som har körkort. Antal personer i åldersgruppen 18-44 år: 1 178.

• Juridik

• mobil