Smart sälja saker i januari – men gränsen går i sovrummet

Att sälja saker man inte behöver kan vara ett bra sätt att klara av den sista fattiga veckan i januari. Men även om second hand-trenden är stark skulle många aldrig köpa en madrass begagnad.

Sista veckan innan januarilönen är för många den pengamässigt svåraste. Jul, nyår och mellandagsshoppingen ger extra utgifter och efter det är vägen lång till januarilönen.

En lösning för att få pengarna att räcka längre är att se sig om hemma efter saker som kan säljas.

Uppsvinget för second hand håller i sig och varje dag säljs tusentals kläder, prylar och möbler genom köp- och säljsajter eller på loppis. Men vissa saker köper vi helst inte begagnade.

Enligt en färsk undersökning från försäkringsbolaget If går mångas gräns i sovrummet – 58 procent av de knappt 3 500 svarande säger att de aldrig skulle köpa en sängmadrass begagnad medan 33 procent säger samma sak om en säng.

– Att köpa begagnade möbler är perfekt för den som just flyttat till en större bostad, eller till sitt första hem. Men gränsen verkar gå vid sängen – kanske av hygieniska eller rent känslomässiga skäl, säger Caroline Uliana, informationschef på If.

På tredje plats på listan över vad vi inte vill köpa begagnat kommer vuxenkläder – trots att sådana köps och säljs i second hand-butiker varje dag. Även konsertbiljetter och bilbarnstolar är något som man ofta inte vill köpa hur som helst.

– Det viktiga när man köper en bilbarnstol är att den inte varit med i en krock. Kontrollera bland annat att den inte är äldre än fem år och att låsanordningen för säkerhetsbältet fungerar. Det går också att hyra bilbarnstol genom If. Då kontrolleras den åt dig, annars måste du göra det själv, säger Caroline Uliana.

13 procent av de svarande i Ifs undersökning säger att de kan tänka sig att köpa allt möjligt i andra hand medan fyra procent inte vill köpa något alls.

Detta kan vi INTE tänka oss att köpa begagnat:

Sängmadrass 58%
Säng 33%
Vuxenkläder 24%
Konsertbiljetter 18%
Bilbarnstol 17%
Elektriska prylar 15%
Porslin, glas, muggar 14%
Barnkläder 13%
Bil 13%
Barnvagnar 10%
Annat 5%
Jag kan tänka mig köpa allt 13%
Jag kan inte tänka mig att köpa någonting begagnat 4%

(flera svar möjliga)

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 22 november - 6 december 2016 har sammanlagt 3 493 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 18 år och äldre i Sverige.

• second hand
  • januari