Tusentals skadas när gräsklipparen kommer fram

På If får man varje vår och sommar in många anmälningar om personskador som orsakats av gräsklippare. Många får fingrar eller tår amputerade, eller ådrar sig andra svåra sårskador på händer och fötter när de klipper gräset. De flesta olyckorna sker på våren. Varje år uppsöker 2 000 personer läkarvård sedan de skadat foten under gör-det-själv- eller trädgårdsarbete. 15 000 skadar händerna på samma sätt. Gräsklippning är en av de vanligaste orsakerna till dessa skador. Totalt rör det sig om tusentals personer som skadar sig på gräsklippare och andra trädgårdsredskap. – Orsakerna till gräsklippningsolyckorna är ofta att man klipper gräset i uppförsbacke och så rullar klipparen ned över foten. Andra orsaker är att folk klipper barfota eller halkar i blött gräs och drar med sig gräsklipparen över benen, säger Markus Norling, ansvarig för personförsäkringar på If. Vanligare än man tror är också skador då den skadade har tagit bort gräs under gräsklipparen utan att stänga av den först, vilket många gånger har lett till fingeramputationer. – Om du behöver röra kniven ska kontakten vara utdragen på elektriska maskiner och tändkabeln borttagen från tändstiftet på bensindrivna gräsklippare, fortsätter Markus Norling. Elgräsklippare har ofta ett "dödmans grepp" som stänger av när man släpper handtaget. Detta är tyvärr inte lika vanligt på på bensindrivna klippare, vilket är oturligt då detta kan förhindra en del skador. Andra trädgårdsredskap som varje år orsakar många svåra skador är motorsågar och yxor. – Människor tar för stora risker när de handskas med farliga trädgårdsredskap som gräsklippare, yxor och motorsågar. Det är viktigt att ha rätt utrustning som grova skor, handskar och i vissa fall skyddsvisir, säger Markus Norling. Om man har en olycksfallsförsäkring får man invaliditetsersättning för förlorade eller funktionsnedsatta fingrar/händer eller ben. Ersättningen bedöms individuellt och betalas ut cirka ett år efter olyckan, när man vet resultatet av läkning och känselbortfall. Ett engångsbelopp utgår för vanprydande ärr. Det finns över en miljon motorgräsklippare i Sverige. För ytterligare information vänligen kontakta: Caroline Uliana, Pressansvarig Sverige. Mobil: 070-628 23 63 If Skadeförsäkring är Nordens ledande skadeförsäkringsbolag med cirka 3,6 miljoner kunder i Norden och Baltikum. Ifs premieinkomst uppgick år 2005 till 37 miljarder svenska kronor och antalet anställda är 6 600. If ingår i finanskoncernen Sampo Plc.