Unga saknar utedasset när sommarstugan moderniseras

Under sommaren har stugorna runt om i landet fyllts med semesterfirare. Fritidshuset är för många ett kärt ställe att semestra på. Samtidigt som många rustar sina gamla stugor till modern standard – hälften har idag en platt-tv i stugan, och var tredje har diskmaskin – visar en undersökning från If att mer än var tionde stugägare saknar att leva mer spartanskt. Särskilt yngre vill njuta av nostalgifaktorn.

Elda i kamin och använda utedass är några av de saker som stugägare saknar mest med svunna tider. Nästan en av tio svarar att de saknar dasset i sommarstugan.

– Förr hade nästan alla stugor utedass. Det är opraktiskt och har försvunnit av en anledning, men i stugan är traditioner starka. Här vill många drömma sig tillbaka och njuta av en tid som står stilla, säger Caroline Uliana, informationschef på If.

Yngre är de som är mest nostalgiska. Var fjärde ung i åldern 18-29 med tillgång till sommarstuga saknar det klassiska sällskapspelet. Det är nästan dubbelt så många jämfört med hur många i samma ålder som svarar att de tar med sig surfplattan till landstället.

Nästan var femte ung svarar också att de saknar att elda i kamin. Det är en tredjedel fler än bland de äldre svarande.

– Att yngre tycker att det är kul att gå och hämta vatten i brunnen och elda i kaminen för att få värme kanske hänger ihop med att de aldrig behövt göra det ”på riktigt”. Om man tidigare faktiskt behövde utföra de här sysslorna till vardags så kanske det inte var lika mysigt, säger Caroline Uliana.

Sex saker vi saknar mest i sommarstugan:

Unga 18-29 årTotalt
Spela sällskapsspel23%12%
Elda i kamin15%8%
Använda utedass9%7%
Diska utomhus5%5%
Hämta vatten utomhus10%4%
Borsta tänderna utomhus10%4%

Moderniteter vi har i sommarstugan:

Totalt
Platt-tv50%
Tvättmaskin43%
Diskmaskin32%
Dator/surfplatta som lämnas ppå plats14%

If har samlat några tips för den som vill ha hög nostalgifaktor i sommarstugan:

• Tänk efter en extra gång innan du river ut gammal inredning som t.ex. dörrar, vedspisar och liknande. Även om du inte kommer använda den gamla spisen kan den vara en charmig detalj att ha kvar i köket.
  • Glöm inte loppisarna när du köper möbler till sommarhuset. På rätt loppisar kan du göra riktiga fynd och i sommarstugan är inredning med udda loppismöbler ofta helt rätt. Många sommarstugor säljs med befintlig inredning och det kan vara värt mycket – både i tid och i pengar.
  • Se charmen och nya användningsområden i äldre rum och detaljer. Ett utedass, en gammal lada eller uthus som du inte använder kan bli till ett härligt uterum.

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 13-27 mars 2015 har sammanlagt 3 583 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 18+ i Sverige varav 1 422 personer har tillgång till sommarstuga.

För ytterligare information: Jessica Källman, Pressansvarig. Mobil: 0768 69 10 82.

• Resor

• fritidshus