Vattenskador vanliga i fritidshus

Läckage på grund av sönderfrusna rör står för 20 procent av kostnaderna för samtliga vattenskador i Sverige. Läckagen sker ofta i fritidshus under vinterhalvåret. En vattenskada i ett fritidshus blir ofta mycket omfattande, eftersom stora mängder vatten hinner strömma ut innan skadan upptäcks. För att undvika vattenskador i fritidshus finns det ett par enkla saker man bör tänka på inför vintern. · Håll huset tillräckligt uppvärmt, minst 10 grader, så fryser inte vattnet i rören. · Stäng av vattnet med huvudkranen så undviks en alltför omfattande skada om ett vattenrör tros allt skulle gå sönder. Töm gärna ledningar som kan utsättas för köld. · Ha om möjligt en viss uppsikt över fritidshuset, även under vinterhalvåret. Om man inte själv har möjlighet kanske det finns någon fastboende som kan titta till huset då och då. · Marianne Ahlgren Pressekreterare 070-352 23 63 If är det ledande nordiska skadeförsäkringsbolaget med 3,8 miljoner kunder. Vi finns i hela Norden och har ca. 7300 anställda. If bildades 1999 när norska Storebrand och svenska Skandia slog ihop sina skadeförsäkringsverksamheter. Från 2002 ingår även finska Sampos skadeförsäkringsverksamhet i If.