Ifö Spira Rimfree

Fyra tips för ett mer hygieniskt badrum

57% av svenskarna önskar att deras badrum var mer lättstädat. Är du en av dem? Läs våra tips om hur du skapar ett mer hygieniskt badrum med enkla medel.

1. Underhåll med trasa mellan varven
Misstaget många gör är att städa för sällan. Tänk istället: lite men ofta. Ha alltid en mikrofibertrasa till hands i badrummet som du sveper av tvättställ och toalett med mellan storstädningar. På så sätt undviker du att smutsen sätter sig. Använd alltid olika trasor för toalettstol och andra ytor för att undvika bakteriespridning.

PS. Ifös porslinsprodukter har en extra rengöringsvänlig glasyr som vi kallar Ifö Clean. Med ett snabbt svep med trasan rengör du enkelt ditt badrum.

2. Undvik öppen förvaring på tvättstället
Visst är det fint att ha sminkborstar, tandborstmugg och andra inredningsdetaljer framme på tvättstället? Dock är det inte hygieniskt alls. Satsa på att förvara så mycket som möjligt i stängda badrumsskåp för ett mer hygieniskt badrum. En fin pumptvål kan räcka för att förgylla tvättstället.

3. Snabbstäda duschen/ badkaret efter användning
Visste du att resterna efter din dusch får bakterier att trivas? Gör det till en vana att snabbstäda dusch eller badkar efter användning, antingen med en fönsterskrapa eller genom att skölja av noggrant. På så sätt undviker du att tvål-, schampo- och kalkrester som bakterier älskar, blir kvar. Dessutom behåller du en fräsch känsla i badrummet.

4. Håll ordning på handdukarna
Häng upp din handduk på tork direkt efter att du har duschat så att den inte blir en grogrund för bakterier. Det är också viktigt att byta handdukar ofta och att inte dela med andra.