Möbelserien Sense Art från Ifö finns i valnöt och ek som ger värme och en elegant känsla i badrummet.

Nära naturen - så skapar du trendigaste badrummet

Trenden med trä i badrummet växer till sig. I år talar alla tecken mot att vi går mot en närhet till naturen - i form av både varm valnöt och elegant ek.

Trenden är tydlig, smart och hållbar. Att bjuda in naturen i våra hem och badrum är förstås inget nytt fenomen, men det är en trend som är i ständig utveckling. Från att tidigare ha använt trä som material i badrummet, framför allt i form av äldre furutak eller som minnen från den lite bortglömda bastun, tillverkas idag badrumsmöbler med en mängd olika och spännande trästrukturer, bland annat av valnöt och ek.

Möbler med trästruktur ger generellt en varm och inbjudande kontrast till rummets i övrigt ofta lite hårdare ytor. Men trä ligger förstås också i tiden, och är ett klassiskt tidlöst val för framtiden och kommande generationer.

Skapa lugn och harmoni

Det är inte enbart i valet av möbler, kakel och klinker som alla trender pekar rakt i naturens riktning. Trämaterial på väggen vinner mark och bidrar till en lugn och harmonisk hemmakänsla i badrummet.

Badrum tenderar ofta att bli och kännas lite avskalade. Och med få möbler och textilier, men desto mer av glas, kakel- eller klinkerbelagda ytor, blir ljudbilden lätt hård i många badrum. Kanske upplevs akustiken som trevlig för den som gillar att sjunga upp sig som en start på dagen, men för alla andra som vill mjuka upp morgonen kan trä vara ett bra sätt.

Dessutom förstärks den mysigt avkopplande spakänsla som många vill uppnå i sina badrum. Glöm bara inte att följa alla lagar och regler som gäller vid skapande av badrum, så att du inte bygger in framtida problem för dig själv.

Något som också bidrar till den naturliga känslan i badrummet är att låta några gröna växter ta plats. Förutom att vara vackra och väldoftande, kan de hjälpa till att förbättra både luftkvalitet och akustik. Dessutom trivs många växter och blomsorter i den ganska fuktiga badrumsmiljön.”Cosifying” är en megatrend och växter är förstås en viktig del i den.

Designa med detaljer

I nybyggda och renoverade badrum syns ofta hela väggar i trä, men även lite trä kan göra stor skillnad. Den nordiska och naturliga stilen kan enkelt nås genom att plocka in intressanta detaljer i trä: en pall, en flätad tvättkorg, accessoarer i trä eller möbelhandtag med trälook. Eftersom små detaljer gör stor skillnad är det enkelt att komma i gång och skapa den känsla du vill ha i just ditt badrum.

För ytterligare information kontakta:
Amanda Blomberg, presskontakt Bindefeld Kommunikation
E-post: amanda@bindefeldkommunikation.se