Minimialism och naturliga materialval kan vara nyckeln till vårt ökade behov av en vardagspaus.

Badrummet har blivit rummet där vi söker lugn och ro

Badrummet har på senare tid utvecklats till att bli ett rum för lugn och ro. Enligt en ny studie som Ifö genomfört med hjälp av YouGov, har badrummet allt mer blivit ett rum där vi kopplar av och njuter av att få vara ifred. Faktum är att över hälften av alla svenskar väljer att stanna kvar inne på badrummet lite extra länge just för att få lugn och ro. Men hur skapar man ett badrum som lämnar utrymme för ensamtid och där man kan ladda om batterierna? Kanske att minimialism och naturliga materialval kan vara nyckeln till vårt ökade behov av en vardagspaus.

I en stressig vardag kan ensamtid, om än bara fem minuter, vara både värdefullt och behövligt.
En ny studie som Ifö låtit göra med hjälp av undersökningsföretaget YouGov, visar hur våra badrum har fått en allt viktigare roll när det kommer till avkoppling och egentid. Hela 57 procent uppger att de ibland stannar kvar längre än vad som egentligen behövs i badrummet.

–Badrummet har tidigare betraktats uteslutande som ett praktiskt rum, där man ibland kunde vara flera personer samtidigt. Idag har vi ett större behov av att vara ifred. Bland annat ser vi ett minskat intresse för att installera dubbelhandfat, något som var desto mer populärt för några år sedan. I kontrast har den nordiska designen, men sina naturliga, lugna och minimalistiska element, fått sig ett uppsving och är mer populärt än någonsing, säger Petra Nilsson, marknadschef för Geberit Sverige, där Ifö är ett varumärke.

Nordiska designval hjälper oss att koppla av

Det har också skett en förändring kring våra val av lyxiga badrumstillval, där jacuzzi och bastu inte är lika eftertraktat som tidigare. Istället visar undersökningen hur svenskarna värderar lugn och ro för sig själva högre än lyxiga tillval. Hela 88 procent anser att ensamtiden är den ultimata lyxen.

-Vi ser en förändrad trend där svenskarna har omvärderat jacuzzi, hemmaspa och andra lyxigare tillval. Nu är det istället en högre efterfrågan på naturinspirerad design, som bjuder in till avkoppling, säger Petra Nilsson.

Skapa en avkopplande miljö genom att bjuda in naturen

För att skapa en trivsam badrumsmiljö, där välmående och egentid får vara i fokus, har Petra Nilsson flera tips:

–Låt dig inspireras av naturen som finns runt omkring, och försök plocka in den in i ditt hem. Fokusera på naturliga materialval som marmor, trä och terazzo och låt dem göra jobbet. Naturliga och hållbara material som följer den organiska, minimalistiska linjen hjälper oss att koppla av och att släppa vardagsstressen.

Petra tipsar också om att hitta möbler och lösningar som förenklar städning och förvaring:

–Att ha det rörigt runt omkring sig kan också orsaka stress, så försök att hitta bra förvarningslösnigar och smarta möbelsystem som kan ta bort stöket och som istället bidrar till rena, öppnare ytor där det skapas utrymme för avkoppling.

Nordisk design

För Ifö har trenden att skapa plats för avkoppling och egentid varit en viktig aspekt i utvecklingen av de senaste möbelserierna. Den nordiska designen ger uttryck för avkoppling genom sina naturliga materialval, designade för en hållbar framtid.

Om undersökningen

Undersökningen genomfördes i januari 2020, bland 1000 svenskar av YouGov för Geberit Group, som Ifö är en del av.