Foto: Ifö

Pressmeddelande -

Detta vill svenskarna ha i sina drömbadrum – komfort och funktionalitet viktiga egenskaper

För att bättre förstå svenskarnas preferenser för badrum har Ifö låtit göra en undersökning bland 1000 personer som dels belyser hur svenskarnas drömbadrum ser ut. Där framkommer det att komfort och funktionalitet är två av de viktigaste egenskaper vi svenskar värdesätter vid val av badrumsinredning.

Badrummet är en plats för somliga svenskar att koppla av och få lite tid för sig själva. Undersökningen som Ifö, ett varumärke inom badrumskoncernen Geberit, låtit göra visar att hela 8 av 10 småbarnsföräldrar stannar ett tag längre på badrummet för att få möjligheten att vara ifred och att den genomsnittliga svensken spenderar upp till 30 minuter inne på badrummet varje dag.

Med tanke på badrummets betydande roll i vardagen har Ifö låtit fråga hur svenskarnas drömbadrum ser ut. Det framgår tydligt att funktionalitet (81 procent), komfort (73 procent) och badrumsmöbler med lång livslängd (77 procent) är högt värderade egenskaper.

- Badrummet är en plats för återhämtning och egentid, därför är också komfort något viktigt då vi önskar spendera tid i ett badrum vi känner oss bekväma och mår bra i. Samtidigt ser vi att funktionalitet står högt även när vi drömmer oss bort och man väljer idag att investera i produkter som också fyller en teknisk funktion mer än en estitisk sådan. För oss är det därför viktigt att ta fram produkter som uppfyller kraven av hög kvalité och lång livslängd utan att för den delen behöva tumma på designen, säger Petra Nilsson, Marknadschef, Geberit Sverige.

Utöver dessa kvaliteter har svenskarna valt ut produkter och tillval som ingår i deras drömbadrum. Golvvärme är enligt 73 procent en viktig trivselfaktor och likaså handfat med förvaringsutrymme (63 procent). Knappt hälften av svenskarna önskar gärna ha tvättmaskin (43 procent), vägghängd toalett (41 procent) samt badkar (47 procent) i sitt drömbadrum. Även jacuzzi, musikanläggning, tv och dushtoalett var produkter som svenskar önskar komplettera sina badrum med om de själva fick välja fritt.

Viktigast anser barnfamiljer att det är med badkar vilket kan bero på att det ofta används hos den målgruppen och underlättar för föräldrarna i vardagen. 7 av 10 småbarnsföräldrar anser också att det är viktigt med badrumsinredning som kräver minimal rengöring, vilket också uppges vara en av de viktigaste funktioner hos mer än hälften av svenska befolkningen (61 procent).

Om undersökningen

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov på uppdrag av Geberit Group, som Ifö är en del av. Under perioden 28–31 januari 2021 har sammanlagt 1015 intervjuer via internet genomförts med personer i Sverige mellan 30–65 år.

För mer information vänligen kontakta:

Hanna Aronsson, Presskontakt Micael Bindefeld AB
hanna.aronsson@bindefeldab.se

Petra Nilsson, Marknadschef Geberit Sverige
petra.nilsson@geberit.com

Om Ifö
Ifö är ett av de äldsta och mest populära badrumsmärkena i Sverige, med ett brett sortiment av toaletter, handfat, badrumsmöbler och duschlösningar. Största delen av Ifös badrumsprodukter är producerade på de lokala fabrikerna i Bromölla och Mörrum. Ifö ingår i badrumskoncernen Geberit Group.

Globalt verksamma Geberit Group är marknadsledande inom sanitetsprodukter i Europa. Geberit har en stark lokal närvaro i de flesta europeiska länder och kan därmed erbjuda unika mervärdeninom sanitetsteknik och badrumsporslin. Tillverkningskapaciteten omfattar 29 produktionsanläggningar, varav 6 är belägna utanför Europa. Koncernen har sitt huvudkontor i Rapperswil-Jona, Schweiz. Med cirka 12 000 anställda i ett 50-tal länder genererade Geberit en nettoomsättning på 3 miljarder CHF under 2020. Geberit är noterade på börsen SIX Swiss Exchange och finns på SMI (Swiss Market Index) sedan 2012. I Sverige har Geberit cirka 400 medarbetare.