Foto: Ifö

Svenskarnas drömbadrum är lyxigast i Skandinavien

Hur ser skandinavers drömbadrum ut? Ifö har låtit göra en undersökning bland sammanlagt 3000 personer i Sverige, Norge och Danmark för att ta reda på detta. Resultatet visar att jacuzzi, bastu och golvvärme är några av de egenskaper vi svenskar önskar oss i våra drömbadrum som är något lyxigare än våra grannars.

Enligt en undersökning som badrumsvarumärket Ifö låtit göra framkommer det, inte helt oförväntat, att vi har mycket gemensamt med våra skandinaviska grannar. Likt danskar och norrmän spenderar vi i genomsnitt cirka 25 minuter inne på badrummet varje dag och längst tid spenderar kvinnor. Trots detta tenderar aningen fler svenska och danska män att stanna kvar en extra stund inne på toaletten enbart för att få lite mer tid för sig själva.

I samma takt som badrummet blivit en större del av vår vardag har även utbudet av badrumsinredning och tillval vuxit och blivit alltmer innehållsrikt. När Ifö lät fråga vad vi helst ser i våra drömbadrum har vi svenskar mycket gemensamt med både norrmännen och danskarna. Funktionalitet, komfort och golvvärme står högt upp på samtliga önskelistor som även inkluderar lättstädad badrumsinredning.

I Sverige uppskattar vi däremot bastu och jacuzzi mer än vad våra grannar gör. Undersökningen visar att 1 av 3 svenskar ser en jacuzzi i sitt drömbadrum samtidigt som endast 14 procent av norrmännen och 12 procent av danskarna gör det. Störst skillnad var det mellan oss svenskar och danskar vad gäller att inreda med bastu. Knappt 6 procent av danskarna önskar sig en bastu medan siffran är betydligt högre bland svenskarna (32 procent) vilket kan bero på kulturella skillnader.

Siffror ur undersökningen

• 56 procent av svenska män stannar kvar inne på toaletten för egentid.
  • 41 procent av svenska småbarnsföräldrar ser en bastu i sina drömbadrum.
  • 30 procent av svenska pensionärer drömmer om en duschtoalett.

Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 25–31 januari 2021 har intervjuer via internet genomförts med personer i Sverige, Danmark och Norge mellan 30–65 år. Sammanlagt har 1015 intervjuer genomförts i Sverige, 1015 i Danmark och 1005 i Norge.

För mer information vänligen kontakta:
Tiyoneh Jah, Presskontakt Micael Bindefeld AB
tiyoneh.jah@bindefeldab.se