Beständiga och dynamiska armaturer för generationer

Beständiga och dynamiska armaturer för generationer

Ifö Electric - Nyheter 2022
Vi är glada att presentera Ifö Electrics nyheter för 2022! Några av våra mest uppskattade porslinsarmaturer introduceras nu med nya dynamiska LED-moduler, samtidigt som vi för in smart belysning i vårt sortiment. Nyheten omfattar 12 uppdaterade armaturmodeller från 6 av våra klassiska designserier: Aton, Classic, Classic Glob, Contrast, Ohm och Opus. Armaturerna får nya LED-moduler med förbättrad belysningskvalitet och en integrerad lösning som gör dem förberedda och redo för att kopplas upp mot DALI, ett trådbundet smart styrsystem för belysning.

Smart Lighting möjliggör digital styrning av belysning. Funktioner som att tända, släcka och dimra armaturer individuellt eller i grupper blir enkelt. Systemen låter dig skapa scener och program, ställa in timers och mycket annat. DALI erbjuder en precis manövrering av allt från enstaka armaturer, grupper och scener, till styrning av hela byggnaders belysningsstruktur. Smarta styrsystem öppnar nya möjligheter till att förbättra både upplevelser och funktioner, parallellt med viktiga energibesparingar. Vi på Ifö Electric tillverkar beständiga porslinsarmaturer som håller i generationer, och är stolta över att förena vår unika tradition med dagens smarta belysningsteknik.

Vår beständiga tradition
Porslin
Varje armatur från Ifö Electric är tillverkad av pressat porslin, ett älskat och mycket beständigt material som ger våra produkter en potentiellt längre livslängd än många byggnader - varken vind, vatten eller stark sol förändrar den glaserade porslinsytan. Som Skandinaviens enda producent av pressat porslin är vi stolta bärare av en unik tillverkningstradition.

Design för generationer
När vi utvecklar nya armaturer strävar vi alltid efter att uppnå en så tidlös formgivning som möjligt, med en estetik som kan vandra mellan rum och situationer, och som består över generationer. Samma armaturdesign som köptes av mor- och farföräldrar för decennier sedan, är fortfarande i produktion och är idag lika aktuell när barnbarn planerar belysningen till sina hem.

Konsekvent form
Genom vår historia har vi troget hållit fast vid ett antal formfaktorer – samma gängmått för glaskupor, samma fasta positioner för monteringshål och samma beprövade metod för att montera komponenter. Det gör att vi idag kan erbjuda många av våra klassiska armaturmodeller i flera bestyckningsgenerationer. Vi omfamnar både traditionella fattningar för vanliga glödlampor, jämte nya LED-moduler med eller utan integrerad teknik för Smart Lighting.

Vår dynamiska produktutveckling
Elektroteknisk produktion
Den unika metoden att pressa porslin möjliggör en hög detaljprecision, som tillsammans med materialets enastående beständighet och isolerande egenskaper, gör produktionen särskilt lämpad för elektrotekniska produkter. Konstruktion, verktygsframtagning och pressning utförs av skickliga ingenjörer och hantverkare, vars kunskaper sammanför våra produktgenerationer.

Utbytbara komponenter
Våra armaturer är designade och konstruerade på ett sätt som gör att komponenter kan tas isär och bytas ut vid behov. Om ljusteknikens standard förändras i framtiden kan nya delar utvecklas inom sortimentet och läggas till redan befintliga modeller. Det gör att konstruktionen tillsammans med materialets beständighet, skapar förutsättningar för en exceptionellt lång livslängd hos våra armaturer.

Utveckling för framtida behov
Hur vi belyser våra hus, byggnader och omgivningar utvecklas ständigt. En aspekt är att spara energi och resurser. En annan är att belysa rätt utrymme, på rätt sätt, vid rätt tidpunkt. Med smart belysningsteknik kan vi styra och programmera våra armaturer i hem och offentliga byggnader på nya sätt, något som i sin tur skapar nya behov och möjligheter. Ifö Electrics produktutvecklingsteam har jobbat hårt och vi är nu glada att kunna presentera Smart Lighting integrerad i några av våra mest älskade armaturmodeller.

Våra nya dynamiska LED-moduler
Vår LED-historia
LED-belysning har funnits på den globala marknaden i nästan två decennier. Sedan de första versionerna blev kommersiellt tillgängliga har det skett en anmärkningsvärd utveckling, från små indikatorer till ett av de viktigaste sätten att belysa bostäder, kontor och fastigheter.

”Ifö Electric valde att introducera armaturer med LED-bestyckning i sortimentet 2014, vid en tidpunkt då tekniken hade gått från banbrytande till att betraktas som stabil och konventionell. Vi uppmuntrar hållbara innovationer och när tekniken blir tillförlitlig, integrerar vi gärna dessa i vårt sortiment för att möta kundernas behov. Nu är det dags för oss att implementera Smart Lighting.” – Måns Kiaer, produktchef på Ifö Electric

Ny förbättrad LED-teknik 2022
Våra senaste LED-moduler ger ett ljus med förfinad kvalité och minimerat flimmer. När man vill få en så korrekt upplevelse av färg som möjligt, måste ljuset ge en färgåtergivning som liknar upplevelsen av färger i dagsljus. För att mäta återgivningen används RA-index med en skala från 0 till 100. Resultat över RA 90 anses vara exceptionellt, och lämpligt för miljöer där färguppfattning är viktigt – som i badrum, hälsovårdsinrättningar och museer. LED med RA 90 eller högre är vår nya standard.

Integrerad smart belysning
Vad gör våra nya LED-moduler dynamiska? Våra nya LED-moduler är utvecklade av Optoga i Arboga. I stället för att använda skrymmande externa drivdon, har de utvecklat en nu patenterad lösning som gör att man kan integrera styrenheter med protokoll inuti själva LED-modulerna. DALI-styrenheten är liten och påminner om en avlång sockerbit till utseendet, som med ett enkelt handgrepp monteras i ett förberett fack. Samma LED-modul kan användas både med och utan den smarta styrenheten. Detta är vad vi kallar dynamiskt, när komponenter är utbytbara och kan användas för olika behov och fylla mer än ett syfte – precis som våra egna porslinskomponenter.

Konsekvent konstruktion
För att i framtiden kunna uppdatera våra armaturer med potentiellt ännu bättre belysningsteknik är en sak extra viktig – konsekvent konstruktion. En bibehållen formfaktor är något som vägleder Ifö Electric. Våra armaturer kan och kommer att uppdateras och förbättras över tid för att följa framtida standarder och krav, i linje med vår tradition.

Smart belysningsteknik
Vad är Smart Lighting?
Behovet av ljus i våra liv är grundläggande. Beroende på var vi bor, tid på dygnet och vad vi gör, förändrar behoven. Vi behöver ständigt mer ljus, mindre ljus, vi tänder och släcker lampor, ökar eller dimrar ljuset i utrymmen vi befinner oss i. Smarta belysningssystem låter dig styra en enda armatur i ett rum, till en grupp armaturer, eller ett helt belysningssystem i en femvåningsbyggnad. Med Smart Lighting kan armaturer programmeras, modifieras, grupperas och omgrupperas vid behov.

Fördelarna med Smart Lighting
Ur ett individuellt perspektiv är en behaglig ljuskvalitet och möjligheten att styra ljuset på ett smidigt och exakt sätt, det man främst kommer att se och uppleva. Ur ett större perspektiv finns det ytterligare vinningar såsom energibesparingar, genom möjligheten att belysa utrymmen enbart när det finns behov för det. Smarta belysningssystem är skalbara och mycket flexibla, med lösningar för styrning av hela byggnaders behov av belysningsinfrastruktur.

Vad är DALI?
DALI är ett digitalt styrprotokoll för belysningskommunikation som ger kontroll över, och skapar kommunikation mellan, komponenter i ett belysningssystem. DALI utvecklades i slutet av 1990-talet och är numera erkänd som den globala standarden för ljusstyrning. Ett system med fantastisk skalbarhet som används i alla typer av byggnader. DALI-signalen är trådburen och används för att styra inställningar av individuella armaturer, eller sammankopplade grupper. Alla Ifö Electrics armaturer som är förberedda för DALI, har LED-moduler med integrerad styrenhet. En slimmad lösning som gör armaturerna redo att kopplas upp och installeras mot systemet, utan extra externa drivdon.