Lysrörsutfasning - Ifö Electric

Lysrörsutfasning - Ifö Electric

Ifö Electric & Lysrörsutfasningen 2023 - fokus riktat mot hållbarhet och återbruk.

Ifö Electrics armaturer i pressat porslin har en lång hållbarhet som lämpar sig väl för återbruk. Som Skandinaviens enda producent av pressat porslin har vi alltid arbetat med modularitet i våra belysningsarmaturer, något som är bra för både miljön och alla som uppskattar porslinsarmaturer med lång livslängd.

Redan under tidigt 1960-tal implementerade vi ett förhållningsätt som liknar dagens Ecodesign, men först under 2022 gav vi vårt förhållningssätt ett namn - Durable & Dynamic. Konceptet bygger på att alla tekniska delar i våra porslinssocklar kan tas isär, för att på ett enkelt sätt ska kunna rengöras, repareras eller uppdateras med ny teknik. På så sätt kan armaturerna följa belysningsutvecklingen över tid och vara fortsatt aktuella. Konceptet är inte nytt för oss, men vi är glada över att våra armaturer har varit hållbara och dynamiska i över fyrtio år.

Från mitten av nittiotalet har Ifö Electric sålt belysningsarmaturer med förkopplingsdon för kompaktlysrör. Det stora flertalet av dessa är troligen fortfarande i bruk och fungerande. Eftersom kompaktlysrör (CFL) kommer att tas bort från marknaden erbjuder vi lösningar för ombyggnad av dessa armaturer för fortsatt användning. Majoriteten av armaturer för kompaktlysrör har varit raka eller sneda armaturer med glasgänga 84,5 mm och med IP-klasserna IP20 eller mellan IP44 och IP57.

Armaturer IP20 med glasgänga 84,5 mm
Armaturer med Ifötronic förkopplingsdon med trådfästen användes i raka eller sneda armaturer med IP-klass 20. Vill man bygga om dem finns det tre alternativ, antingen ersätter man Ifötronic med en E27 lamphållare med trådfästen eller med en LED-modul på 8W på 2700K eller på 3000K. Till E27-lamphållaren väljer man själv ljuskälla.

Armaturer IP44 till IP57 med glasgänga 84,5 mm
Armaturer med Ifötronic förkopplingsdon med klämhylsor för polskruvar användes i raka eller sneda armaturer med IP-klasserna 44 till 57. Vill man bygga om dem finns det tre alternativ, antingen ersätter man Ifötronic med en E27 lamphållare med klämhylsor eller med en LED-modul på 8W på 2700K eller på 3000K. Till E27-lamphållaren väljer man själv ljuskälla.

Armaturer IP44 till IP57 med glasgänga 184,5 mm
Armaturer med förkopplingsdon G24q1 för 1 användes i plafonder för vägg eller tak med IP-klasserna 44 till 57. Vill man bygga om dem finns det tre alternativ, antingen ersätter man förkopplingsdonet med en E27 lamphållare och en reflektor eller med en LED-modul på 12W på 2700K eller på 3000K. Till E27-lamphållaren väljer man själv ljuskälla.

Övriga armaturer för kompaktlysrör

Förutom varianterna som vi beskrivit ovan har vi även sålt ett mindre antal av andra armturmodeller för kompaktlysrör. Kontakta oss om ni har någon annan modell som ni vill uppdatera eller modernisera.