Ohm Pendel Outdoor - Sommarlansering 2020

Ohm Pendel Outdoor - Sommarlansering 2020

Ohm Pendel Outdoor, en ny väderbeständig hängande belysning som lyser upp verandan, bersån eller balkongen.

Ohm Pendel som lanserades tidigare i år vidgade belysningskollektionen Ohm med sin vattentålighet, en funktion som gör det möjligt att installera hängande belysning även i badrum. En ovanlig egenskap hos pendlar, samtidigt som det är en nödvändighet när hängande belysning ska installeras i fuktiga miljöer så som badrum och wellness-interiörer. Årets andra lansering breddar pendelns användningsområde ytterligare. Ohm Pendel öppnar nu dörren till våra utomhusmiljöer - för att lysa upp altanen, trädgården eller terrassen.

Ohm – en växande belysningskollektion

De mjuka konturerna och strama siluetterna har blivit en signatur för Ohm kollektionen. En familj armaturer passande för en bredd av miljöer och situationer. Att göra kollektionen flexibel i användning och uttryck, har varit en av de inspirerande utgångspunkterna för designduon Kauppi & Kauppi och produktutvecklingsteamet hos porslinsproducenten Ifö Electric.

I belysningsfamiljen Ohm finns sedan tidigare vägg-, tak- och bordarmaturer i olika storlekar som lanserades under 2019, men även den IP44-klassade pendeln med tillhörande porslinstakskopp som presenterades tidigare i år. Ambitionen att vidga kollektionens användningsområden och strävan efter att få ut det mesta av det hållbara unika pressporslinsmaterialet sker successivt i linje med företaget långa tradition.
Ohm Pendel för utomhusmiljöerNya Ohm Pendel Outdoor – en porslinsarmatur med högblank glaserad yta i vitt eller svart, IP44-klassad och väderbeständig. Kabeln och stickkontakten är gummibeklädd i svart och hela armaturen är redo att anslutas och hängas upp i alla tänkbara utomhusmiljöer där den fyller ett syfte. Designad för att placeras i favoritäppleträdet, över bord i ett trädgårdscafé eller på en veranda för att sprida ett mjukt välkomnande ljus. Den starka solen reflekteras i den skinande glasyren, men påverkar inte den slitstarka porslinytan. Regnet kan droppa och krusas på den väderbeständiga armaturen, utan att göra påverkan.

”Vi ville att pendlarna skulle följa den långa företagstraditionen och med sin produktion av mångsidiga, IP-klassade armaturer - som kan vandra mellan olika typer av rum både inne och ute. På ett sätt speglar det även förhållandet vi har till våra bostäder idag - där vi allt mer blandar och suddar ut linjerna och de konventionella rumsdefinitionerna”, säger designer Nina Kauppi

En sockel, två kulörer och tre glas. Den stora Ohmfamiljen delar ett och samma glasprogram. Pendlarnas kupstorlek matchar tidigare lanserade Ohm Table, liksom armaturerna för vägg och tak. Tre valbara glaskupor binder samman pendelkollektionen med övriga armaturer i samma storlek, på så vis hålls produktionsresurserna på en genomtänkt nivå. Det vita opalglaset finns i två höjder; en variant för ett kort och sammanhållet utseende, och en variant för en mer sträckt silhuett. Klarglaset ger möjlighet att skapa ett individuellt uttryck, beroende på vilken ljuskälla som väljs från dagens breda utbud av uttrycksfulla glödlampor.

”Att utveckla en pendel för utomhusmiljöer skiljer sig mycket från att arbeta med andra armaturkategorier. Största skillnaden är att det inte finns någon baksida där saker kan döljas. Vi behövde komma på ett smart sätt att dölja tekniken för IP44-klassningen. Enkelt, snyggt och intuitivt var ambitionen, men också det svåraste att uppnå” säger produktutvecklare Adam Dennerkrans.

Produktionen sker utifrån ett långsiktigt hållbarhetsperspektiv. Belysningsarmaturerna är konstruerade så att alla komponenter är möjliga att ta isär och bytas ut vid behov. Om ljusteknikens förutsättningar skulle förändras i framtiden, kan nya insatser adderas. Det gör att armaturerna tillsammans med materialets egen hållbarhet, har förutsättningarna för att uppnå en exceptionellt lång livslängd, potentiellt längre än många byggnader. Varken vind, vatten eller starkt solljus förändrar den glaserade porslinsytan.

Producent: Ifö Electric / www.ifoelectric.com

Designers: Kauppi & Kauppi (Johan Kauppi and Nina Kauppi) / www.kauppikauppi.se