Mendéz klar för Djungelboken - the musical!

Dröse&Norberg (producenterna bakom Äventyret Aladdin) presenterar nu huvudrollerna till höstens stora musikalsatsning: Djungelboken. Mendez gör musikaldebut som en svängande latinsk apkung. Andra namn som är klara är bl.a. Gunilla Backman, Jakob Stadell och Tilde Fröling.

Djungelboken – The Musical, bygger på Rudyard Kiplings älskade berättelse från 1894. Föreställningen turnerar över hela Sverige och når IFU Arena den 9 februari, 2019.

Efter Trollkarlen från Oz, Snövit The Musical och Äventyret Aladdin är det dags för Dröse&Norberg att ta sig an Djungelboken The Musical.

De tolkar denna legendariska saga på ett personligt sätt med humor, medryckande musik, dramatik och en sanslöst begåvad ensemble i en spektakulär uppsättning för hela familjen.

-Vi vill att våra besökare skall känna att de verkligen är med. Nästan som att de sitter mitt på scenen. Nära känslorna, ljuden och dofterna. Vi vill skapa lite magi, säger Anna Norberg, som är producent för uppsättningen.

Nytt men välkänt

Även om det är en nytolkning träffar vi många av de välkända karaktärerna som Kaa, Shere Khan, Baloo, Bagheera och givetvis Mowgli. Men Dröse&Norberg går ett steg längre i sin tolkning. De vill skapa en annorlunda djungelfamilj. En som är inspirerad inte bara av den indiska djungeln utan även från andra hörn av världen.

-Jag ville börja med att skapa en apkung av rang. Men med något extra, berättar Robert Dröse som står för manus och regi.

-Vi tänkte i termerna rytm, charm, intensitet, livfullhet och en förstås en klick galenskap. Vi mixade sedan en politiskt engagerad sex barns far och rutinerad mello-artist med latinsk reality stjärna som just nu turnerar med Diggilo. Och plötsligt blev det ett givet val. Mendez fick bli vår Kung Gibbon - Djungelbokens tokiga variant av Kung Louie, säger Robert och skrattar.

Leopoldo Mendez som själv har en stor familj ser fram emot att stå på en scen där hela familjen kan komma och titta.

— Att få spela en latinsk apkung känns både pirrigt & utmanande, säger Leo Mendéz. Dansen och musiken har jag i blodet och spela apa kan jag också göra, fortsätter han med en blinkning. Det är musikalscenen som är ny för mig. En riktigt kul utmaning.

Tilde Fröling gör även hon debut på musikalscenen och kommer att spela en av gamarna vid namn Huulda.

—Det skall bli oerhört kul att gestalta en gam, säger Tilde Fröling och skrattar. Det är inget jag personligen identifierar mig med men man älskade ju gamarna i den klassiska Djungelboken. Den återkommande repliken ”Men hitt på nåt!” är något som de flesta minns.

De rutinerade musikalartisterna Gunilla Backman och Jakob Stadell finns också med i ensemblen. Backman spelar pytonormen Kaa.

— Som jag fått rollen beskriven är Kaa drottningen i djungeln, säger Gunilla Backman. Vilket passar mig fint för det är hon som bestämmer.

Jakob Stadell, som spelar Shere Khan håller inte riktigt med om vem som bestämmer i djungeln. Han tror nog att han, som den fruktade tigern, kommer att ha en hel del att säga till om uppe på djungel-scenen.

— När jag var barn var jag rädd men fascinerad av Shere Khan, säger han. Det är kittlande att få spela i Djungelboken som han anser vara en av de absolut bästa tecknade filmerna som gjorts.

Bill Sundberg kommer senast från Äventyret Aladdin och gör i Djungelboken - the Musical rollen som Baloo.

— Djungelboken är en fin saga om att hitta hem och det kommer att bli skoj att göra den som musikal med nyskriven musik som förstärker och fördjupar handlingen, säger han.

Som pantern Bagheera ser vi Eric Rusch. Han har ännu inte hört musiken men hoppas på att få sjunga en ballad med många tonartshöjningar om hur synd det är om karaktären.

— I den här versionen av Djungelboken är Bagheera en ängslig hypokondriker och månar mest om sitt eget skinn, säger Eric.

Djungelboken - the Musical kommer att ge sig ut på vägarna under vintern 2018 och våren 2019. Nils Axelsson som spelar Mowgli ser fram emot att få turnera.

— Det känns kul att jobba med Dröse & Norberg just för att de är ett av få bolag som satsar stort på familjemusikaler, säger han. Att få turnera runt på arenor och spela musikal är väldigt sällsynt. Tänk vad härligt att få roa hela familjer, vuxna som barn.

Mowglis öde okänt

Historien börjar med att Mowgli blir adopterad av en björnfamilj bestående av pappa Baloo och ungarna Liv och Lycka eftersom han har blivit ensam kvar i sin by efter tigern Shere Khans attack. Mowgli trivs och lär sig leva tillsammans med djuren och naturen. Men när han en dag använder eld för att skydda sig blir djuren rädda och efter viss dramatik enas de om att Mowgli måste återvända till människorna.

– Vad som händer sen vill jag inte avslöja av hänsyn till alla som har köpt biljetter. Men jag kan säga att det blir en härlig föreställning för hela människofamiljen. Vi kommer att bjuda på mycket humor, fantastisk musik och en begåvad ensemble som uppträder i väldigt varma scenkostymer, säger Robert Dröse.

Robert har även skrivit sångtexterna, som tonsatts av Martin Landh. Producent är Anna Norberg.