GRATTIS MARIE – APOLLOS MARKNADSCHEF!

GRATTIS MARIE – APOLLOS MARKNADSCHEF!

För ett tag sedan gick tävlingen ”Sveriges bästa marknadschef” av stapeln, när vi tittade på resultatet såg vi att 6 av 15 kategorivinnare har gått på IHM, fantastiskt kul tyckte vi och sökte upp dem för en liten intervju. Först ut är Marie Lindqvist som är marknadschef på Apollo och blev segrare i kategorin ”Resor”.

– Hej och stort grattis Marie.

– Tack så jätte mycket.

– Alla sportjournalister börjar med frågan ”Hur känns det?”, så det gör vi också.

– Det känns jättebra, det är ett fint kvitto på allt hårt arbete som vi har gjort under året som gått.

– Hur löd juryns motivering?

– Det är inte en jury som utser vinnaren. Tidningen Resumé mäter tillsammans med undersökningsföretagen Nepa och Xtreme Nordic hur ett 100-tal varumärken utvecklats från hösten 2012 till hösten 2013. De mäter kundernas kännedom och preferens att välja de olika varumärkena och ställer i relation till gjorda medieinvesteringar.

– Hårdfakta med andra ord?

– Ja, vinnaren i respektive kategori är den som stärkt sitt varumärke mest effektivt, som ökar mest till lägst kostnad.

– Vad känner du att det är för nytta med den här typen av tävlingar?

– Jag tycker att det är kul att det är en tävling som uppmärksammar effektivitet och att variabeln investeringar finns med. Det gör att det inte bara är de största varumärkena med störst budget som har chans att vinna.

– Ok, och vad och när läste du på IHM?

– Jag läste en två-årig utbildning till diplomerad marknadsekonom 1996-98.

– Vad gav dig utbildningen?

– Det gav mig en bra plattform och ett övergripande tänk som jag har haft stor nytta av.

– Resebranschen har ju förändrats ganska kraftigt de senaste åren med bokningar på nätet och en oändlig mängd information/inspiration kring olika resmål , vad var det som lockade dig till branschen?

– Jag jobbade på Fritidsresor stora delar av 90-talet och har egentligen återvänt till resebranschen efter drygt 10 år inom svensk besöksnäring. Det är en spännande bransch som ligger långt fram när det gäller online/digitalt och det i kombination med en fantastisk produkt är både kul och utmanande.

– Ja, vi reser väl som aldrig förr, men om du bara får välja ett semesterställe att åka till resten av livet, vad blir det då?

– Då får det nog bli Mallorca. Jag har bott och jobbat där tidigare och rest dit många gånger på semester. En stor favorit!

– Till sist, har du något råd till framtidens blivande marknadschefer?

– Var nyfiken, utmana dig själv, våga fråga om du inte förstår, ha kul och glöm aldrig vem din kund är.

– Tack så mycket säger jag då till vår kund Marie Lindqvist, välkommen tillbaka när du har lust och grattis igen!

– Tack själv!

Linda Thyrén

Presskontakt CMO 031 335 20 06
Mats Engström

Presskontakt Kompetensutvecklingsexpert IHM Business School

Business skills of tomorrow

IHM Business School erbjuder affärsutbildningar för människor som vill utvecklas mot tydliga mål och skapa resultat i sin yrkesroll. Våra program formas av näringslivets krav på aktuell kunskap och färdigheter inom marknadsföring, ledarskap, affärsekonomi och försäljning.

Vi erbjuder öppna utbildningar och skräddarsydda program för människor, företag och organisationer, på heltid och parallellt med jobb.

Verksamheten bedrivs vid egna skolor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Kalmar och Umeå. Sedan starten 1966 har drygt 50 000 personer examinerats från IHM.

IHM Business School är en privat, fristående affärsskola ägd av den ideella stiftelsen IHM.