Henrik Friman VD för IHM Business School

IHM Business School som i år firar 50 år, står inför stora förändringar och har utsett Henrik Friman som VD. Friman, som agerat som tillförordnad VD det senaste året kliver därmed av sina styrelseuppdrag inom IHMs stiftelse, för att helt fokusera på den operativa rollen i skolans förändringsprocess.

– IHM står inför ett paradigmskifte, och under året kommer vi med en rad nya erbjudanden för hållbar affärsutveckling och ett stärkt entreprenör- och intraprenörskap i svenska företag. Här kommer Henrik Frimans erfarenheter väl till pass, säger IHMs styrelseordförande Eva Hansdotter. Nu formar vi framtidens IHM.

Henrik Friman har en gedigen, högt meriterad bakgrund, bland annat som docent inom Innovation Management och gästprofessor på NPS Center for Innovation and Experimentation i Kalifornien. Han har 20 års erfarenhet av arbete i ledande befattningar inom teknisk utveckling i främst Europa och USA, som utvecklingschef, forskningschef och VD.

– Mina 10 år som internationellt verksam strategikonsult och tidigare utvecklingsansvarig för komplexa innovativa utvecklingsprogram gör att jag känner mig väl förberedd för rollen hos IHM, säger Henrik Friman VD på IHM Business School.

Henrik Friman kom till IHM för fyra år sedan som strategisk rådgivare med uppdrag av styrelsens ordförande att utveckla IHMs nya strategiska inriktning. Efter slutfört arbete valdes han in i styrelsen för stiftelsen och IHM Business School som vice ordförande, och 2017 utsågs han till tillförordnad VD. Idag har han lämnat sina styrelseuppdrag i IHM för att helt kunna fokusera på det operativa ansvaret som VD.

Henrik Friman tillträder tjänsten som VD i juli 2018 efter att varit interim VD från juni 2017.

IHM Business School är en privat, fristående affärsskola helägd av den ideella stiftelsen IHM. Verksamheten bedrivs helt utifrån marknadens krav och önskemål och är ett privat alternativ för yrkesinriktad affärsutbildning. IHM verkar mitt i ett internationellt näringsliv under ständig förändring. Vi formar och låter oss formas av omvärlden för att kunna erbjuda individer och företag affärsutbildningar och samarbeten som är till nytta direkt och i framtiden. Våra primära kompetensområden är inom marknadsföring, affärsutveckling, ledarskap, verksamhetsstyrning, försäljning och affärsekonomi.