Bild: IHM Business School

IHM Business School blir första privata affärsskola vars utbildningar officiellt motsvarar en kandidatnivå

IHM Business School blev den 13 juni den första skolan i Sverige som kan erbjuda en privat företagsekonomisk utbildning utan statlig reglering, som officiellt motsvarar en kandidatnivå inom universitetssystemet. Anledningen är den nya referensramen för hur svenska utbildningar ska värderas, SeQF.

– IHM har arbetat med det här i flera år. Nu har vi äntligen fått det officiella beslutet att vi bedöms som en kvalitetsmässig högtstående institution och att vi klarar av att leverera de resultat vi förbundit oss att leverera, berättar Mats Engström, utvecklingsansvarig vid IHM Business School.

För personer som ser framför sig en professionell karriär inom yrkeslivet så garanterar nivåplaceringen att IHMs affärsutbildningar håller samma nivå som universitet och högskolor. Tidigare har enbart högskolor och universitet med statlig examensrätt kunnat ge utbildning på högskolenivå i Sverige.

Initiativet till SeQF kom till för att främja rörligheten på den europeiska arbetsmarknaden, och standarden underlättar för arbetstagare och arbetsgivare att veta vilken nivå en viss examen har bland de aktörer som erbjuder utbildning för yrkesverksamma och för livslångt lärande.

Mer om SeQF

SeQF, Swedish qualification framework (Sveriges referensram för kvalifikationer) och EQF, European qualification framework är delar av ett nytt internationellt samarbete samordnat av europakommissionen. Från och med i höst är DIHM-examen Marknadsekonom från IHM placerad på SeQF nivå 6 och studenter som genomför en utbildning och examineras vid yrkeshögskoleutbildningar kvalificeras för SeQF nivå 5.

IHM Business School är en privat, fristående affärsskola helägd av den ideella stiftelsen IHM. Verksamheten bedrivs helt utifrån marknadens krav och önskemål och är ett privat alternativ för yrkesinriktad affärsutbildning. IHM verkar mitt i ett internationellt näringsliv under ständig förändring. Vi formar och låter oss formas av omvärlden för att kunna erbjuda individer och företag affärsutbildningar och samarbeten som är till nytta direkt och i framtiden. Våra primära kompetensområden är inom marknadsföring, affärsutveckling, ledarskap, verksamhetsstyrning, försäljning och affärsekonomi. IHM Business School är det första privata utbildningsinstitut i Sverige med företagsekonomiska utbildningar som officiellt motsvarar en kandidatnivå, tack vare SeQF, det europeiska referensverket för utbildningsvärdering.