IT – en bransch att utvecklas i

IT – en bransch att utvecklas i

Från att under många år ha varit hypad befinner sig nu IT-branschen i en ny fas. Behovet av teknik- och systemstöd fortsätter att öka och det är sedan länge en självklarhet att IT utgör en plattform för alla verksamheter. Den stora skillnaden idag är att tekniken är mycket mer underordnad funktionalitet.

Företagens kärnkompetens är inte IT och att ständigt utveckla och underhålla spetskompetens och teknisk infrastruktur är sällan lönsamt för mindre och medelstora företag.  Idag är det allt vanligare att företagen istället köper IT som en komplett funktionsleverans och bara betalar för det de verkligen behöver. Tillgång till affärs- och kontorssystem, support, server- och lagringskapacitet, uppdateringar, underhåll och utbildning ingår som en naturlig del av tjänsteleveransen. Fördelarna är många, inte minst i förväg synliga och budgeterbara kostnader.

På IHM Business School startar till hösten en ny utbildning som svarar på just marknadens efterfrågan på lösningsorienterad IT-funktionalitet – Säljare IT Solutions Business to Business.

Mattias Liss Daniels är VD på IT-företaget Zync, han tvivlar inte ett ögonblick på att en utbildning till säljare inom IT solutions är ett toppval för egentligen vem som helst.

-Just nu kan jag inte tänka mig en mer spännande och utvecklande bransch att arbeta inom. Här kommer du att utveckla din förmåga att själv förstå utvecklingen, förklara för och utbilda andra och bli en betydande del i lyckosamma lönsamma lösningar för företag. Dessutom kommer kunskapen du erhåller i din utbildning vara mycket lönsam för dig, säger Mattias Liss Daniels.

Han beskriver IT-branschen som en av de mest föränderliga och snabbväxande branscher som finns och betonar det positiva i att bli och sen vara en kunnig person inom ämnet.

- Egentligen har vi bara sett början på vad IT är, utvecklingen sker i högt tempo och användarvänligheten ökar. Hela IT-sektorn fyller nu vårt behov av att snabbt och lätt hitta information, det är något vi har vant oss vid. Tillgången gör våra liv enklare och i allt större utsträckning utvecklas stora globala system som fungerar för alla, likaväl enskilda individer som stora multinationella företag. Det blir också allt vanligare att IT ingår som en del i olika produkter och att de pratar både med användarna och med varandra, exempel på sådana produkter är bilar, kylskåp och larm.

Som säljare inom IT Solutions Business to Business arbetar du med komplex lösningsförsäljning till företag. Du som säljare behöver vara väl insatt i verksamheten för att förstå behovet och på bästa sätt kunna erbjuda kunden rätt lösning.

- Du som säljare har möjligheten att förenkla, förbättra och förhöja företagets verksamhet. Din uppgift är egentligen att sälja problemlösningar och därför behöver du kunna förklara för och utbilda kunden i hur det fungerar, varför den behövs och därefter affärsmässigt kunna avsluta affären, säger Mattias Liss Daniels.

Som erfaren IT-person ser han enorma möjligheter för den som vill arbeta inom branschen. Enligt Mattias Liss Daniels är det inte längre fråga om läggning huruvida du passar för att arbeta med IT eller inte, den uppfattningen var vanligare för ett antal år sedan, nu förstår man att det finns behov av en uppsjö olika kvaliteter och talanger inom IT-branschen.

- Jag tror att det viktigaste är att det finns ett intresse för att lösa problem och att man känner en tillfredställelse i att kunna gå in och hjälpa och förklara hur problemet kan  lösas. Dessutom är det bra att tycka om att jobba nära andra människor och vara utåtriktad. Om man känner igen sig i de egenskaperna så tror jag att man som säljare för IT Solutions kan få ett av de mest utmanande och roliga arbeten man kan tänka sig och du har också möjligheten att tjäna mycket pengar, säger Mattias Liss Daniels.

IT är en utvecklande och rolig bransch att arbeta inom och kommer under en lång tid framöver att ha ett aldrig sinande behov av den kunskap som en säljare inom IT Solutions Business to Business besitter.