Marknadsekonom DIHM blir Business Executive Degree

Marknadsekonom DIHM blir Business Executive Degree

Närmare 20 000 personer har läst Marknadsekonom DIHM på IHM Business School. Fler kommer det inte att bli. Inte under det namnet.

Eller vänta lite. Låt oss först berätta varför vi byter riktning innan vi berättar vad vi erbjuder istället. Marknadsekonom DIHM är en examen i affärsutveckling för yrkesverksamma. Namnet på utbildningen täcker delvis delarna marknadsföring och ekonomi. Men är sämre på att beskriva helheten i själva utbildningen, som även innehåller försäljning, organisation, verksamhetsstyrning och ledarskap.

Samtidigt är det svårt att översätta titeln till engelska, vilket försvårar för våra alumner som vill ta med sig titeln utanför Sveriges gränser.

Och det finns fler anledningar:

– I takt med att Yrkeshögskoleutbildningar, som startar karriären, har blivit en allt större del av IHMs utbud, är det viktigt för oss att påminna personer mitt i karriären att de kan vända sig hit när de ska ta nästa steg, för att till exempel växa som affärsledare och prestera väl med affärsansvar.

Idag ligger stora vikter på affärsledarnas axlar, de ska leverera resultat och möta högt satta förväntningar. I den pressen hamnar ”att gå en utbildning” ganska långt ner på att-göra-listan, så det gäller för oss att nå ut brett och få fler att förstå att lösningen inte är att jobba mer och hårdare, när du kan jobba smartare och strategiskt.

De flesta tänker instinktivt att de måste göra fler saker, men på IHM visar vi att det räcker med rätt saker, säger Mats Engström Kompetensutvecklingsexpert IHM Business School

DEN NYA VÄGEN: BUSINESS EXECUTIVE DEGREE

Från och med i höst kan du inte längre läsa en Marknadsekonom DIHM på IHM. Du kan däremot välja att ta en Business Executive Degree.

– Programmet i sig behövs fortfarande. Det är svårt att navigera bland dagens överflöd av intryck, distraktioner, krav, förvirring, press, stress, mål, KPI:er, konkurrens, förändringar, förbättringar och försämringar.

Vi märker att vad som ofta saknas är ett större perspektiv. Förmågan att se hur olika viktiga delar hänger ihop, och framförallt hur de påverkar varandra. Med en Business Executive Degree, förtydligar vi affärsledarskapet i utbildningen, att den som tar vår examen har den kritiska affärsförståelsen som krävs för att leda affären framåt.

Det finns såklart en risk med att göra sig av med namnet Marknadsekonom DIHM. Det har funnits med oss i 55 år, och har etablerat sig som ett säkert kort på marknaden. Business Executive Degree är en ny riktning som nu behöver förtjäna sin plats i kundens minne för att bli lika självklar, säger Linda Thyrén CMO på IHM.

BLI EN LEDANDE KRAFT PÅ FÖRETAGET

The Business Executive Degree är programmet för ambitiösa yrkesverksamma mitt i karriären. Det är en omfattande utbildningsupplevelse med banbrytande läroplan och tydligt fokus på praktisk tillämpning.