Kenneth Odéus, Göteborgs köpmannaförbund, Mats Engström, IHM Business School, Ulla Nilsson, Göteborgs köpmannaförbund, Andreas Hermansson, IHM Business School

Nytt stöd från Göteborgs köpmannaförbund för kompetensutveckling inom västsvensk detaljhandel

Under 2024 kommer Göteborgs Köpmannaförbund via Kassan för Köpmän att finansiellt stödja IHM Business Schools pedagogiska utvecklingsarbete, i syfte att främja möjligheterna för kompetensutveckling för västsvensk detaljhandel.

Göteborgs köpmannaförbund som är en av Västsveriges starkaste aktörer för att främja handel väljer nu att under 2024 stödja Stiftelsen IHM, som äger IHM Business School. Så här säger föreningens VD Kenneth Odéus om beslutet:

– Närvaron av en högkvalitativ utbildningsinstitution, som erbjuder undervisning i relevanta och aktuella praktiska sammanhang, underlättar rekrytering och kompetensutveckling av yrkesverksamma inom detaljhandelssektorn. Därför vill vi gärna stödja det pedagogiska utvecklingsarbete som IHM bedriver.

Under året kommer det generösa bidraget från föreningen bli en viktig del i arbetet med att utveckla och utöka IHM:s utbud av praktikfall som speglar detaljhandelns utmaningar, så kallade business case – vilka är bärande inslag i IHM:s öppna utbildningar.

– De medel som vi får från Kassan för Köpmän kommer att användas till att producera en serie av praktikfall som belyser både strategiska och operativa utmaningar för detaljhandelsföretag, säger Mats Engström som är ansvarig för det pedagogiska utvecklingsarbetet vid IHM Business School.

Hur kommer dessa uppdaterade praktikfall bidra till kompetensutveckling inom detaljhandeln?

– E-handelns ökade andel och den nu fallande privata konsumtionen ställer handlarnas affärskompetens på sin spets när efterfrågan minskar och marginalerna krymper. Samtidigt skapar den snabba tekniska utvecklingen inom AI och hållbarhetsomställningen nya utmaningar för handelns aktörer. Det krävs ett väl utvecklat affärsmässigt omdöme hos handelns chefer och medarbetare för att kunna navigera i en föränderlig och osäker affärsmiljö – och där är aktuella och uppdaterade praktikfall en mycket viktig nyckel för att utveckla affärskompetensen bland de som är verksamma inom detaljhandel.

Stödet från Göteborgs Köpmannaförbund stärker ytterligare IHM Business School:s trovärdighet som en viktig kompetensutvecklingspartner för de svenska detaljhandelsföretagen - och kommer vara ett stort bidrag till att utbildningsdeltagare från detaljhandelns alla sektorer framgångsrikt kommer kunna möta framtidens strategiska och operativa utmaningar.

• Om Göteborgs köpmannaförbund

Göteborgs Köpmannaförbund är organisationen för handelsföretag i Göteborgsregionen, vars huvuduppgift är att se till att regionen har de bästa förutsättningarna för att driva handelsföretag - Detta arbete sker i nära samarbete med Svensk Handel, fastighetsägarföreningar, centrumföreningar och Göteborgs stad för att få största möjliga värde av de medel förbundet satsar på olika projekt.
  • Om IHM Business School

IHM:s öppna program attraherar idag deltagare från detaljhandelns alla sektorer, både från kedjor och självständiga entreprenörer. Historiskt och i nutid har IHM Business School också genomfört företagsanpassade program för dagligvarukedjor (bl a ICA), byggvaruhandlare, servicehandel, bilhandel (Volvohandlare), konfektionshandel och sportfackhandel.