Still from the documentary After Work, dir. Erik Gandin

Pressmeddelande -

Cinema and posthuman – visning av ”After Work” (Erik Gandini) och ”Heart of an Astronaut” (Jennifer Rainsford)

Tisdag 28 november kl. 17 organiserar Italienska Kulturinstitutet i Stockholm en visning av två dokumentärer som handlar om ”the posthuman”: Heart of an Astronaut, en kortfilm av Jennifer Rainsford, och After Work av Erik Gandini. Den första, i exklusiv förhandsvisning, följer det unika livstillståndet i rymden medan den andra föreställer sig en framtid där allt arbete helt har automatiserats.

Efter visningarna kommer regissören Erik Gandini och producenten Costanza Julia Bani att prata om deras kreativa process kopplat till vetenskapliga teman.

Heart of an Astronaut (2023)

Regi: Jennifer Rainsford
Producent: Costanza J Bani
Språk: engelska, tyska, franska
Undertexter: engleska
Längd: 15 min

Hjärtslagen är det första livstecknet och förenar alla levande varelser. Vissa har dock ett liv utanför det vanliga som får dem att bli astronauter. Deras hjärtan är speciella då de upplever extrema tillstånd: när raketen lyfter, när de befinner sig i mikrogravitation eller när de flyter i rymden medan de utför arbeten på International Space Shuttle, eller bara när de ser på planeten från ovan och kan ta in människans sårbarhet.

I den här inre upptäcksresan finns bara en person som kontrollerar astronautens hjärta och dess slag (och inte endast detta): flygläkaren. Den här filmen berättar om en astronauts hjärta genom läkarens synvinkel och belyser sambandet mellan våra rädslor, drömmar och hjärtslag.

After Work (2023)

Regi: Erik Gandini
Producent: Costanza J Bani
Srpåk: engelska, italienska, koreanska, arabiska
Undertexter: engelska
Längd: 77 min

Vårt samhälle är ett arbetssamhälle. Sedan barnsben lär vi oss att vara resultatsorienterade och att vara tävlingsinriktade. Majoriteten av dagens jobb skulle kunna försvinna under de närmsta 15 åren genom automatisation och AI. Start skulle vi kunna behöva fundera på arbetets roll som centralt element i våra liv. Den här dokumentärens approach är existentiell, nyfiken och cinematografisk. Genom protagonisternas upplevelser i fyra olika länder – Kuwait, Sydkorea, USA och Italien – undersöker After Work vad arbetsetik är och hur en framtid utan arbete kan se ut.

Costanza Julia Bani jobbar som frilansproducent och filmskapare i Sverige och utomlands utöver att vara Assistant Professor i Film och Mediaproduktion på Stockholms Konstnärliga Högskola. Hon har studerat i Italien, Storbritannien och Tyskland och har kombinerat sin akademiska karriär med sitt arbete filmvärlden, först som manusförfattare och konsult och senare som producent och filmskapare. Hon har examen i manusskrivande från DFFB och i kreativ produktion från ISFF i Berlin.
Sedan 2018 jobbar hon för Fasad Production i Sverige och Santifanti i Italien, utöver att jobba som produkrionskonsult för Nordisk Film AB, Film Finances Sweden och Escathon. Sedan 2023 samarbetar hon med Lars G Lindströms företag, Fellonica Film AB.

Erik Gandini är en svensk-italiensk regissör, manusförfattare och producent samt professor i dokumentärfilm på Stockholms Konstnärliga Högskola. Han har producerat och regisserat flertalet internationellt prisade dokumentärer som Surplus – Terrorized into Being Consumers, som vann Main Prize på IDFA 2003 och har visats på över 70 festivaler världen över. Videocracy presenterades på Filmfestivalen i Venedig, Toronto IFF och IDFA 2009 och nominerades till DOX:AWARD på CPH:DOX. 2015 förhandsvisades The Swedish Theory of Love på Stockholms Internationella Filmfestival och hade en framgångsrik turné på internationella festivaler och visades sedan på biografer i flera länder. Han producerade Marcus Lindeens The Raft som vann många internationella priser.