Moscardino by Giulio Iacchetti and Matteo Ragni for Alessi

Italian Design Day: möte med Matteo Ragni

För att uppmärksamma den åttonde upplagan av Italian Design Day 14 mars kommer Matteo Ragni, designer, arkitekt och universitetslärare, att gästa oss på Institutet.

Ragni, som skapar väl genomtänkta produkter, emblematiska för italiensk design, som t.ex. moscardino, kommer prata med Cristiano Pigazzini från Studio Note om designerns roll som konsulent och rådgivare för företags generella strategi, ett yrke som har utvecklats mycket under de senaste åren.

Matteo Ragni föddes 1972 i Milan. Han tog arkitekturexamen från Politecnico di Milano. Sedan 1994 jobbar han med design inom allt från industri till hantverk, med ett växande intresse att förena funktion med typologisk innovation. Han har jobbat för många företag och utöver titeln som designer har han där även haft funktionen som kreativ direktör och gett liv till kommunikations- och produktionssystem i perfekt harmoni. Hans kontakter inom den italienska och internationella företagsverksamheten tillåter honom att skapa ett modus operandi som respekterar varje varumärkes DNA och historia och han är övertygad om att det endast är på det sättet som designeryrket kan utföras etiskt och ha en äkta utveckling. Han har under åren tagit emot flertalet prestigefyllda utmärkelser som Compasso d’Oro ADI (2001, 2014), Wallpaper Design Award (2008), Premio dei Premi per l’Innovazione från Presidenza della Repubblica Italiana (2012) och Good Design Award (2015,2021). Utöver sitt arbete som designer jobbar han även som lärare på flertalet italienska och internationella universitet, som art director och som arkitekt.

Italian Design Day är ett initiativ som ämnar spida italiensk design utomlands, stötta export och internationalisering av företag i sektorn, främja kunskapen och utbytet på internationell nivå av italienska arbetares tekniska och kreativa färdigheter, utöver att stimulera turism. Därför organiseras samma dag varje år event på Ambassader, Konsulat, Italienska Kulturinstitut och Handelskammare som främjar italiensk design, baserat på varje kontors specifika karaktär.