Kampanjen Lek för alla barns rätt blev en succé

Runt om i Asien och Afrika leker sig tusentals barn till ett bättre liv, tack vare alla IKEA medarbetare och kunder som varit involverade i välgörenhetskampanjen Lek för alla barns rätt.

Under perioden 20 november till 24 december pågick kampanjen för att stödja barns utveckling och inlärning, jämlikt deltagande, idrott och lek. Under kampanjperioden såldes totalt 12,6 miljoner produkter från Barnens IKEA. Som ett resultat har IKEA Foundation donerat 21,5 miljoner* euro till sex partnerorganisationer (Rädda Barnen, UNICEF, War Child, Handicap International Federation, Room to Read och Special Olympics), som hjälper tusentals utsatta barn att kunna utnyttja sin rätt att leka.

IKEA medarbetare från varuhus över hela världen har bidragit till att sprida budskapet om betydelsen av lek. En rad olika aktiviteter har anordnats, från lekfulla kuddkrigstävlingar på IKEA Shanghai, till tävlingar i att klä ut mjukdjur på IKEA Springvale och sagostunder för barn på IKEA Burbank.

– Tack till alla IKEA medarbetare och kunder som bidragit till kampanjen, för att ni har tagit del av hur våra partners använder donationen för att förändra barns liv, och för att ni har spridit informationen med andra. På IKEA Foundations vägnar, ett stort tack, säger Per Heggenes, VD för IKEA Foundation.

* Denna donation innehåller ett extra bidrag för 2017 för att ge projekten de bästa förutsättningarna för att lyckas.

På IKEA Foundation kan du läsa mer om kampanjen (text på engelska).

Om IKEA Foundation

IKEA Foundation (Stichting IKEA Foundation) är den filantropiska grenen inom INGKA Foundation som äger IKEA koncernen. Vi jobbar för att förbättra möjligheterna för barn och unga i några av världens fattigaste områden. Det gör vi genom att stödja långsiktiga program som kan åstadkomma omfattande och hållbara förändringar. IKEA Foundation har valt starka, strategiska samarbetspartner som jobbar på innovativa sätt för att uppnå storskaliga resultat när det gäller fyra grundläggande behov i ett barns liv: en plats att kalla sitt hem, en hälsosam start i livet, en bra utbildning och en hållbar familjeinkomst. I utsatta områden hjälper vi också till att förebygga och hantera klimatförändringar.

www.ikeafoundation.org

• hållbarhet och socialt ansvar

Pressjour IKEA-koncernen Sverige

Presskontakt Pressjour för journalister och nyhetsmedia 0476-44 07 70