87 000 teckningar blir till fem nya djur i kollektionen SAGOSKATT

För fjärde året i rad bjöds barn runt om i världen in till ett närliggande IKEA-varuhus för att rita sitt drömgosedjur. Av totalt 87 000 fantastiska bidrag valdes fem teckningar ut som nu kommer att omvandlas till fina och färgglada mjukleksaker, vilka kommer att utgöra 2018 års SAGOSKATT-kollektion.

SAGOSKATT är en tillfällig kollektion mjukleksaker designade av barn, för barn. Men SAGOSKATT är inte bara en kollektion av fina och underbara mjukleksaker – här handlar det om lek med ett syfte. Varje höst sätter IKEA och IKEA Foundation leken i fokus med kampanjen ”Lek för alla barns rätt”, för att uppmuntra till mer lek i vardagen. Som en del av kampanjen kommer 100% av omsättningen från SAGOSKATT att skänkas till lokala barnorganisationer som jobbar för barns rätt att leka och utvecklas. Ett exempel på barn som hjälper barn.

- Vi blev överväldigade av alla fantastiska teckningar som verkligen visar prov på barns unika kreativitet, Bodil Fritjofsson, produktutvecklare på Barnens IKEA, IKEA of Sweden.

En jury bestående av bl.a. sortimentschefer, produktutvecklare, kommunikatörer, ingenjörer, säljansvariga och controllers, utser de vinnande bidragen som kommer att omvandlas till verkliga mjukleksaker. Kriterierna när vinnarna ska utses är alltid att teckningarna ska vara skapade helt utifrån barnets fantasi, de ska aldrig ha setts tidigare och ha ett unikt uttryck. Dessutom ska de vara säkra för barn och möjliga att producera.

- Det är otroligt kul att titta på alla teckningar och välja ut de fem vinnarna. Och otroligt svårt! Det fanns så många fantastiska teckningar att välja bland. I år var det tonvikt åt enhörningar och monster, och olika regnbågsfärgade skapelser, säger Bodil Fritjofsson.

Det här är de fem vinnande bidragen som valts ut av juryn:

Säl. Designad av Natalia, 8 år, Polen
”Vi blev helt kära i den här prickiga lilla sälen. Den verkar så glad och nöjd med livet och över att få ha en bra kompis i en ficka närmast hjärtat... Eller är det godis? Något att äta.... som man lägger i fickan... Hursomhelst ser fisken i alla fall glad ut. Det här är en glad prick.

Enhörning. Designad av Peixin, 5 år, Kina
”Vi älskar den här enastående enhörningen! Den lekfulla kroppen och unika designen, färgen, hornen, vingarna, ögonen och den färgglada svansen. Den ser ut att sprida glädje och lycka omkring sig!

Fisk: Designad av Jimin, 9 år, Sydkorea
”Den här fantasifulla tolkningen av en fisk kan bara komma från ett barn. Vi älskar kombinationen av den stora munnen, tänderna och den lilla kroppen. En fisk som utstrålar positiv energi.

Monster: Designad av Runar, 8 år, Island
”Det här glada monstret är en tydlig spegling av ett barns fantasi. Man undrar om det färgstarka håret har någon koppling till yttre rymden. Så vänlig och på alerten.”

Taggigt grönt djur. Designat av Greta, 8 år, Sverige
”Den här gröna lilla taggbollen vill man bara krama. Den ser ut som en pålitlig vän som man kan gosa med och som kan skydda en med sina taggar om det skulle behövas.”

De utvalda teckningarna kommer nu att bli en tillfällig SAGOSKATT-kollektion av mjukleksaker som hösten 2018 kommer att lanseras i IKEA-varuhus över hela världen som en del av kampanjen ”Lek för alla barns rätt”.

• produkter och inspiration

OM IKEA I SVERIGE

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det Demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 20 IKEA-varuhus, ett Service och Pick-up, en kökspop-up samt e-handel i Sverige. Varuhusen hade 38,1 miljoner besök och hemsidan 90 miljoner besök under verksamhetsåret 2017. I Sverige finns cirka 11 000 medarbetare inom IKEA-koncernen, varav cirka 8 200 inom varuhusorganisationen. www.IKEA.se.twitter.com/IKEASverige

Jakob Holmström