Idag öppnar IKEA Umeå

IKEA Umeå ökar tillgängligheten till IKEA i norra Sverige och bidrar till flera hundra nya arbetstillfällen. Det 30 000 kvadratmeter stora varuhuset på Söderslätt har ett fullt IKEA sortiment med cirka 9 500 produkter för livet hemma i Västerbotten. IKEA Umeå blir det tjugonde IKEA varuhuset i Sverige.

Över 1 000 nyfikna kunder möttes av jubel och applåder när varuhuset öppnade dörrarna klockan 10.00 efter traditionsenlig stocksågning av varuhuschef Mari Gustafsson, Sveriges energiminister Ibrahim Baylan och kommunstyrelsens ordförande Hans Lindberg.

− Jag vill rikta ett stort tack till Umeå och Västerbotten. Vi har känt oss varmt välkomna från dag ett och är glada inför det stora intresse som finns för IKEA och heminredning. IKEA vill skapa en bättre vardag för de många människorna och jag och alla mina medarbetare ser fram emot att dela med oss av vår kunskap om livet hemma till er alla, säger Mari Gustafsson, varuhuschef IKEA Umeå.

Umeå är en av Sveriges bäst rankade cykelstäder. Därför har IKEA byggt en cykelparkering med 430 platser – fler än vid något annat varuhus. För de som kommer med elbil finns särskilda platser med laddstolpar. Dessutom avgår en helt ny busslinje från centrala Umeå var femtonde minut. IKEA lånar också ut lådcyklar till kunder som ska frakta hem sina varor. Varuhuset är också fullt av inspiration och lösningar för ett mer hållbart liv hemma.

− Vi vill inspirera våra kunder att leva ett mer hållbart liv hemma eftersom vi tror på att hållbarhet inte bara är en lyx för några få, utan något som alla ska ha råd med. Vi är ödmjuka inför det stora intresse som finns för IKEA Umeå och vi vill möta och överträffa förväntan på IKEA, våra produkter och vår heminredningskompetens, säger Håkan Svedman, landschef IKEA Sverige.

• varuhus och försäljning
  • ikea koncernen i sverige

OM IKEA I SVERIGEIKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det Demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 20 IKEA varuhus och e-handel i Sverige, varuhusen hade 37,4 miljoner besök och hemsidan 77 miljoner besök under verksamhetsåret 2015. I Sverige finns ca 13 550 IKEA medarbetare, varav ca 6500 inom varuhusorganisationen. www.IKEA.se.

Pressjour IKEA-koncernen Sverige

Presskontakt Pressjour för journalister och nyhetsmedia 0476-44 07 70

Presslån och pressbilder på produkter

Presskontakt Vänligen mejla era önskemål